Norge

Naf: Nå er det på tide å gjøre seg kjent lysene på bilen

– Vær spesielt oppmerksom på hvordan du bruker fjernlys.

I overgangen mellom sommer og høst bør du sjekke hvordan du bruker lysene på bilen din, anbefaler Naf.
Publisert Sist oppdatert

Før den mørke høsten setter inn for fullt anbefaler Norges Automobil-Forbund (Naf) norske bilister å gjøre seg kjent med lysene på bilene sine. Bruker man lysene feil kan det potensielt oppstå farlige situasjoner, advarer forbundet.

– Vær spesielt oppmerksom på hvordan du bruker fjernlys, og at du ikke stopper med nærlysene tent, sier Naf-rådgiver Jan Harry Svendsen i en pressemelding.

– Står du stille med nærlysene på er lyset så sterkt at man ikke ser hva som befinner seg på siden eller bak bilen. Tenner du parklysene når du stopper og står stille, øker du tryggheten både for de som kommer imot, men også for fotgjengere og andre som befinner seg i nærheten av bilen som står stille.

Her kan du lese mer om bil og motor!

Automatikk til besvær

Mange biler innehar teknologi som automatisk aktiverer og deaktiverer fjernlys. Til tross for at teknologien reduserer arbeidsmengden til føreren anbefaler Naf at man tar kontrollen over fjernlysene selv i høstmørket.

– Stoler du for mye på automatikken kan du risikere å kjøre langt med dårligere lys fordi fjernlysene ikke tennes raskt nok. Samtidig er disse systemene følsomme for gatelys og kan faktisk også blende ned når bilens egne lys treffer skilt langs veien, sier Svendsen.

Se video: Kjørte i 253 km i timen – fikk bilen knust

– Et paradoks

Det er ikke bare på utsiden av bilen lys utgjør en faktor. Flere moderne biler er utstyrt med store lyssterke skjermer på dashbordet. I høstmørket kan disse skjermene bidra til at førerens nattsyn blir dårligere.

Naf anbefaler at man skrur av skjermene, velger nattmodus eller reduserer lysstyrken når man kjører i mørket.

– Det er jo et paradoks at Saab, på den tiden da man hadde analoge instrumenter, hadde en egen knapp som slukket alt lys i dashbordet med unntak av speedometeret, mens bilprodusentene i dag bader bilistene i innvendig lys, sier Svendsen.