Norge

Nå kommer de første oppsigelsene

Volvo må spare milliarder.

Volvo møter utfordringer fra mange kanter. Salg og overskudd faller, samtidig skaper Donald Trumps toll på alle utenlands-produserte biler store problemer. Nå kommer de første oppsigelsene ved Volvos fabrikk i USA. Foto: Volvo.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Volvo-salget har falt i år. Samtidig er det stor usikkerhet rundt tollkrigen Donald Trump har startet. For Volvos del betyr det blant annet at alle biler som importeres til USA får 25 prosent toll på toppen av prisen.

For noen uker siden ble det kjent at Volvo kjører i gang en stor kuttplan. De skal spare 18 milliarder kroner, åtte at dem på selve produksjonen av biler.

Noe kan hentes på å få ned kostnader på deler og komponenter. Men Volvo har heller ikke lagt skjul på at mange vil miste jobben.

125 stillinger

Nå er det klart at det kommer oppsigelser i USA, som er direkte relatert til straffetollen. Volvo skal kvitte seg med fem prosent av arbeidsstokken ved fabrikken sin i South Carolina, her produserer de blant annet det nye elektriske flaggskipet EX90.

Totalt er det snakk om rundt 125 stillinger, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge Volvo er dette kuttet ikke en del av den store spareplanen, dette kommer på bakgrunn av den store usikkerheten selskapet nå opplever på det amerikanske markedet.

LES MER: Sjefen fikk sparken – nå kommer oppsigelsene

Ikke gjort i en fei

På litt lengre sikt er planen å utvide kraftig i USA. Det blir nok også ganske nødvendig hvis ikke Donald Trump går tilbake på sine tollplaner. 25 prosent toll på biler produsert i utlandet, gjør det svært krevende å selge disse i USA.

En nærliggende løsning blir da å flytte så mye produksjon til USA som mulig og dekke etterspørselen på den måten. Men det er heller ikke gjort i en fei. Det krever store investeringer å utvide fabrikken, få på plass produksjonsutstyr og lære opp ansatte.

Din neste Volvo kan komme fra USA

Svært krevende

Dette er både dyrt og tidkrevende. Og i tillegg kommer usikkerheten rundt hvor lenge det nye tollregimet vil vare. Blir det reversert, risikerer Volvo å bruke veldig mye penger uten å få så mye igjen for det.

Volvo-sjef Håkan Samuelsson legger på ingen måte skjul på at det er tøffe tider:

– Bilbransjen befinner seg i en svært krevende situasjon, med utfordringer den aldri tidligere har opplevd, sa Samuelsson da han nylig la fram resultatene fra første kvartal.

Kalte sparkingen «panikkartet»

Flere tusen ansatte?

I tillegg til å kutte i produksjon og kostnader rundt denne, skal Volvo også redusere nye investeringer og utvikling, med hele ti milliarder kroner.

Hvor mange som må gå, vil ikke Volvo kommentere. Men når de må spare så mange milliarder, blir det antatt at det dreier seg om flere tusen ansatte.

Ny Volvo kom som en stor overraskelse