Verden
Nå kommer AI-reklamene
Både YouTube og Netflix tar grep for at reklamene skal treffe best mulig.

Fra 2026 kommer Netflix med det som omtales som AI-genererte interaktive reklamer. Det skriver blant annet The Verge og Tek.no.
Reklamen vil bruke kunstig intelligens for å skape mer engasjerende annonser. Disse annonsene kan avbryte deg midt i filmen eller serien du ser på.
Målet med disse AI-reklamene er å få reklamene til å føles som mindre reklamer.
Se video: Pave-bilde vekker reaksjoner
Skal passe inn
Dette betyr at du kan se en annonse som passer inn i serien eller filmen du ser på, enten det er Stranger Things eller Bridgerton.
Enn så lenge finnes det ikke annonseabonnement i Norge. Ifølge Netflix har halvparten i USA valgt det rimeligere alternativet med reklame for 8 dollar, skriver Tek.no.
Men Netflix er ikke de eneste som satser på AI-reklame. Det samme gjør videoplattformen YouTube.

Vil finne beste tidspunkt
YouTube vil nå bruke AI for å finne det beste tidspunktet for å vise en annonse, det skriver CNBC.
Kort sagt vil de finne punktet i videoen der seerne er mest engasjert.
De kommer til å bruke Googles AI-program Gemini til å finne det de kaller «Peak Points».
Gemini vil altså identifisere tidspunkter i videoer som vil få økt oppmerksomhet fra seerne og skal plassere reklamene rett etter disse tidspunktene.
YouTubes reklamegrep vil også lanseres i 2026.