Verden

Nå kommer AI-reklamene

Både YouTube og Netflix tar grep for at reklamene skal treffe best mulig.

Både Netflix og YouTube har nå planlagt å bruke AI for å forbedre reklamene sine.
Publisert Sist oppdatert

Fra 2026 kommer Netflix med det som omtales som AI-genererte interaktive reklamer. Det skriver blant annet The Verge og Tek.no.

Reklamen vil bruke kunstig intelligens for å skape mer engasjerende annonser. Disse annonsene kan avbryte deg midt i filmen eller serien du ser på.

Målet med disse AI-reklamene er å få reklamene til å føles som mindre reklamer.

Se video: Pave-bilde vekker reaksjoner

Skal passe inn

Dette betyr at du kan se en annonse som passer inn i serien eller filmen du ser på, enten det er Stranger Things eller Bridgerton.

Enn så lenge finnes det ikke annonseabonnement i Norge. Ifølge Netflix har halvparten i USA valgt det rimeligere alternativet med reklame for 8 dollar, skriver Tek.no.

Men Netflix er ikke de eneste som satser på AI-reklame. Det samme gjør videoplattformen YouTube.

Slik er planen at «Peak Points» skal fungere hos YouTube. Foto: Skjermbilde / YouTube
Slik er planen at «Peak Points» skal fungere hos YouTube.

Vil finne beste tidspunkt

YouTube vil nå bruke AI for å finne det beste tidspunktet for å vise en annonse, det skriver CNBC.

Kort sagt vil de finne punktet i videoen der seerne er mest engasjert.

De kommer til å bruke Googles AI-program Gemini til å finne det de kaller «Peak Points».

Gemini vil altså identifisere tidspunkter i videoer som vil få økt oppmerksomhet fra seerne og skal plassere reklamene rett etter disse tidspunktene.

YouTubes reklamegrep vil også lanseres i 2026.