Norge

Nå går brukte biler opp i pris

Interessant og uvanlig utvikling.

Publisert Sist oppdatert

Den har vært med oss i ti år, likevel har ikke Volvo noen planer om å pensjonere sin XC90. Tvert imot: Bilen har kommet i fornyet utgave, med endringer under skallet og blant annet ny front.

Her i Norge har ladbar hybrid vært eneste drivlinje i flere år, etter at diesel og bensin forsvant ut. Det bærer også prisene preg av. Etter flere avgiftshopp de siste årene, senest i april i år, har ladbare hybrider generelt blitt mye dyrere. XC90 har nå startpris på solide 1.254.500 kroner.

Til sammenligning: Da denne XC90-generasjonen rullet inn på markedet i 2015, startet den på 725.000 kroner.

FORNYET: XC90 kom i ny utgave i år, endringene vises ganske godt i fronten.
FORNYET: XC90 kom i ny utgave i år, endringene vises ganske godt i fronten.

Ikke så hyggelig for noen

XC90 er attraktiv som bruktbil. Prisene har holdt seg svært godt de siste årene og nå viser ferske tall fra markedsplassen Finn.no at ladbar XC90 ikke bare har lavt verditap. Nei, prisene har faktisk økt så langt i år, sammenlignet med andre halvår 2024. Nærmere bestemt opp 2,6 prosent.

Det henger nok helt klart sammen med det som har skjedd på nybilmarkedet. Prisøkninger her og lavt nybilsalg bidrar også til å løfte bruktbilprisene.

Hyggelig for dem som eier og kanskje vurderer å selge sin XC90, ikke så hyggelig for dem som er på jakt etter et brukt eksemplar.

Spesielt: Salget skulle falt – likevel var det motsatt

ATTRAKTIV: Som familiebil har XC90 veldig mange styrker, blant dem komfort, plass og praktiske løsninger.
ATTRAKTIV: Som familiebil har XC90 veldig mange styrker, blant dem komfort, plass og praktiske løsninger.

Fra 350.000 kroner

Prisene for ladbar XC90 starter nå på rundt 350.000 kroner. Da får du typisk en 2016-modell som gjerne har gått et stykke over 200.000 kilometer.

Her er det verdt å legge til at de første årgangene har begrenset rekkevidde på strøm. Det offisielle tallet var på 43 kilometer. I praksis holder det hardt å komme særlig mye over 30. Har du mye langkjøring, blir det derfor lite hjelp å få fra batteripakken og bensinforbruket blir høyt.

Nesten nye biler, men fra før faceliften, kan koste helt opp mot 1,2 millioner. Da snakker vi fullutstyrte biler med lav kilometerstand.

Derfor har XC90 fått et uvanlig langt liv

SUKSESS: XC90 var første nye bil ut fra Volvo etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Bilen ble akkurat de suksessen Volvo hadde håpet på.
SUKSESS: XC90 var første nye bil ut fra Volvo etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Bilen ble akkurat de suksessen Volvo hadde håpet på.

Vært en drømmebil

Helt fra første generasjon har XC90 vært en drømmebil for mange familier. Kombinasjonen stor plass, sju seter, firehjulstrekk og høy komfort gjør dette til en svært bra familiebil.

I tillegg er XC90 en mindre utagerende bil enn mange andre av premium-konkurrentene i dette segmentet. Det er også viktig for enkelte av kjøperne.

LES TESTEN: Blitt ny – henger imponerende godt med

Denne saken ble først publisert på Broom.no