Nå er juleproduktene på plass i butikken

– Det vet butikkene å utnytte, sier ekspert.

Julebrusen er allerede å finne i butikken.
Publisert Sist oppdatert

Juleproduktene er allerede på plass i butikkene. Og spesielt julebrusen er det stor interesse rundt. 

Ifølge Ringnes tar julebrusen en solid bit av salget i bruskategorien allerede den første uken etter den kommer i butikk. 

Hvorfor er dette viktig?

Juleproduktene har allerede kommet i butikkene, nesten to måneder før jul.

Julebrus og juleprodukter er en del av norsk hyggekultur, og avslører hvor sterkt vi knytter følelser til varer.

Deretter øker salget uke for uke, før den topper seg siste uken før jul. Da er omtrent hver fjerde brus solgt i Norge julebrus, skriver de i en pressemelding.

Julebrussjef i Ringnes, Victoria Marie Vatne.

– Det er ganske vilt, sier julebrussjef i Ringnes, Victoria Marie Vatne i pressemeldingen.

Hvorfor så tidlig?

Førstelektor i markedsføring ved Universitetet i Sørøst-Norge, Bjørn Ove Grønseth, sier det er økonomisk motivert at juleproduktene kommer tidlig i butikkene. Han har forbrukeratferd som ansvarsområde.

– Man introduserer jula tidligere for å selge over en lengre tidsperiode, sier han til ABC Nyheter og fortsetter:

– Samtidig handler det om å få en større andel av lommeboka til kundene. Forbrukere kjøper juleprodukter flere ganger fremfor kun den ene storhandelen til jul.

Han tror kundene er villig til å kjøpe disse produktene såpass tidlig fordi jula skaper en følelse hos kundene, som familie og kos.

– Det er typisk norsk. Kose oss når høstmørket kommer. Hva er vel bedre enn å lansere jula med hygge? sier Grønseth.

Også i påsken

Men jula er ikke helt alene her.

– Det samme skjer rundt påskeprodukter, påpeker Grønseth.

Også påskeproduktene pleier å komme i butikken i god tid før påsken intreffer.

Solo, marsipan, appelsin og Kvikk-Lunsj er vanlige påskeprodukter. Samtidig kommer det også egne produkter kun til påske.

– Jul og påske står sterkt kulturelt. Å kjøpe juleprodukter er en del av høytiden, og det vet butikkene å utnytte. Disse varene vekker gode assosiasjoner, og det er lett å kommersialisere dem, sier han.

Grønseth advarer derimot med å komme med julevarene for tidlig.

Førstelektor i markedsføring ved Universitetet i Sørøst-Norge, Bjørn Ove Grønseth.

– Kommer julevarene for tidlig blir vi irriterte og lei. Jula blir utmattende. Vi koser oss mer før jul enn når det er jul. Juleprodukter i oktober ser ut til å være et slags sosialt akseptpunkt, sier han.

– Et fornuftig tidspunkt

Presseansvarlig i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, sier at julebrusen kommer til samme tid hvert år.

– Med tanke på den store interessen vi opplever, tror vi det er et fornuftig tidspunkt, sier han til ABC Nyheter.

Han påpeker også at kos er en grunn til at folk ønsker seg julebrus tidlig i butikkene.

– Noen synes sikkert det er i tidligste laget, men for alle som elsker julebrus er det ikke en dag for tidlig. De har allerede ventet lenge nok. Vi ser at julebrusen selger godt allerede fra første salgsdag, så det er ingen tvil om at mange har savnet den, sier Bruusgaard.