Millioner irriterer seg – nå kan det bli slutt
– Vi skal fikse det.
Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.
Strengere miljøkrav til bilprodusentene fører stadig til nye og kreative måter å kutte utslipp og forbruk på. Ett tiltak som har blitt svært populært de siste 10-15 årene er automatisk start-stopp-system.
Det fungerer akkurat slik det høres ut: Så snart bilen stopper, slås motoren av. For eksempel i et kryss, i rushtrafikk eller ved en rundkjøring der du må vente litt.
At det har en effekt er det liten tvil om.
Men det har også noen baksider, som kan få blodet til å koke hos de som kjører bilen ...
Mener knappen kan doble levetiden på motoren
Irriterende og skadelig?
For det er mange som irriterer seg over systemet. Andre slår det av hele tiden, slik at det i praksis ikke har noen betydning.
Mens på noen biler er det vanskelig/umulig å slå av – noe som kan gjøre frustrasjonen enda større blant de som kjører.
Det finnes også flere som mener at start-stopp stadig vekk, innebærer en unødvendig og stor slitasje på motoren.
Mercedes snur – satser videre på diesel og bensin
– Dummeste som er oppfunnet
En av dem som virkelig ikke liker start-stop-systemet er bilmekanikeren Scotty Kilmer. Han har vært mekaniker i over 50 år – og har mer enn 6,5 millioner følgere på Facebook.
Her kommer han stadig med nyttige tips til bilister som ønsker å få det beste ut av bilene sine og løse utfordringer på egenhånd.
Om start-stop-løsningen er han krystallklar:
– Dette er det dummeste som noen gang er blitt oppfunnet. Hvis du skrur funksjonen av, lever motoren dobbelt så lenge, påstår Scotty Kilmer i videoen som ligger på hans Youtube-kanal.
– Denne bensinen kan i verste fall ødelegge deler av motoren
Klimadeltaker-trofé
Det amerikanske miljøverndirektoratet (EPA) vurderer nå å fjerne den omstridte start/stopp-teknologien i biler.
I mai uttalte EPA-sjef Lee Zeldin at teknologien var lite mer enn et «klimadeltaker-trofé».
Nylig informerte hans administrasjon om at start/stopp-teknologien er en funksjon i biler som frustrerer millioner av amerikanere.
– Alle hater det, så vi skal fikse det, skrev han på X (tidligere Twitter) i mai.
– Dette kan være skummelt for bilen din
Nye regler
Bilprodusenter har til nå blitt belønnet for å inkludere denne teknologien i sine kjøretøy.
De får anerkjennelse for å ha systemet fra EPA, noe som potensielt kan bety økt fortjeneste.
Men med de nylige endringene i regelverket for drivstofføkonomi, kan fremtiden for start/stopp-teknologien være usikker i USA.
Slik startet et av historiens største bileventyr
– Folk liker å spare penger
Tilhengere av teknologien påpeker at forbrukere som ikke liker funksjonen enkelt kan deaktivere den.
Albert Gore, leder for Zero Emission Transportation Association, uttaler til Carscoops:
– Jeg tror folk generelt liker å spare penger på drivstoff, og hvis ikke, kan det deaktiveres. Jeg skjønner ikke hvorfor dette alternativet må tas bort fra folk.
– Utgjør fint lite
Gode startmotorer, store nok batterier og ikke minst presis motorstyring begrenser belastningen til et minimum, mener NAFs bilekspert Benny Christensen.
Han er slett ikke bekymret for at motoren skal ta skade av dette systemet.
– Man kan nesten snu det på hodet og si at mindre tomgangskjøring, særlig i kø- og bykjøring, kanskje veier opp. Dette gir motorene mindre driftstid. Jeg ville ikke vært et øyeblikk bekymret for å kjøpe en bil som har et slik system nå, uttalte han i et intervju med Broom tidligere i år.
Samtidig er han usikker på hvor stor praktisk betydning systemet har:
– Det som bestemmer det offisielle forbruket – og dermed også utslippet på en bil – er en høyst teoretisk test som gjennomføres i laboratorium. Og takket være et start/stopp-system som teller inn i denne testen, klarer man å redusere forbruket bittelitt. I praksis utgjør det nok fint lite.