Eksplosiv skade-økning med elsparkesykler:
Miljøbyråd varsler nye grep for å gjøre det tryggere å ferdes i Oslo
Den hensynløse og farlige bruken av elsparkesykler i hovedstaden skal stanses. Nå ber byråden om mer hastighetsbegrensing, kjøreforbudssoner og nullparkeringssoner i Oslo.

Du har sikkert opplevd det på kroppen selv; møtet med elsparkesyklister som ikke bryr seg om andre trafikanter, som tar stor risiko på andres vegne, og som ikke kan trafikkreglene.
Du møter dem overalt: På fortauet, gangveier, i underganger, på bussholdeplassen, på perrongen, i fotgjengerfeltet, og der de egentlig hører hjemme, i veibanen.
ABC Nyheter har spurt byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Marit Vea (V), hva hun kan gjøre for å gjøre Oslo tryggere å ferdes i for alle, og redusere antall skader.
– Mange følger ikke trafikkreglene godt nok, og da mener jeg det er riktig å stramme inn.
– Urovekkende at skadetallene har økt
Nå varsler hun flere konkrete grep for å få bukt med de mange skadene, og at andre trafikanter opplever frykt og utrygghet i møte med elsparkesykler.
– Jeg har derfor bedt Bymiljøetaten regulerer utleie enda mer aktivt for å kontrollere bruken av utleiekjøretøyene, blant annet med mer hastighetsbegrensing, kjøreforbudssoner og nullparkeringssoner. Vi skal også snakke med utleieaktørene om hvordan man kan forhindre flere personer på samme utleiesparkesykkel, bekrefter byråd Marit Vea.
Små eller ingen marginer – 12 er døde
Ofte er marginene så godt som fraværende. Bare flaks forhindrer sammenstøt. Du merker det i det du blir forbikjørt i høy fart. De sneier deg, de tar det for gitt at ingen kommer i motsatt kjøreretning, og de tar seg sjelden tid til å senke farten for å gjøre andre trygge.
Barn som plutselig skifter retning på fortauet lever spesielt farlig. Bare flaks hindrer ulykker.
De som ikke er like heldige risikerer ublide sammenstøt, små eller større skader. I alvorlige tilfeller ender det med legevaktbesøk eller sykehusinnleggelse.

Siden 2020 har 12 personer har mistet livet på elsparkesykler. Mandag denne uken omkom en mann i slutten av 20-årene er død etter sammenstøt med en lastebil da han kjørte elsparkesykkel i Karihaugveien i Oslo.
Du kan bli nektet innreise til USA
Ifølge Statens Vegvesen er det klare begrensninger for hva som er tillatt:
Når du skal kjøre forbi fotgjengere på fortau, gangvei og gangfelt, er øvre fartsgrense 6 km/t ved passering.
Er det for mange mennesker til at dette er mulig, har du ikke lov til å kjøre på fortauet. Da skal du gå av og trille elsparkesykkelen på fortauet eller kjøre ut i veibanen.
Konsekvenser av å bryte reglene kan bli svært store:

Kollisjon kan føre til alvorlig skade og dødsfall
Brudd på vegtrafikkloven straffes med bøter, forelegg, tap av førerkort og/eller fengsel
Lovbrudd vil stå på politiattesten din
Flere utdannelser og yrker krever plettfri vandel
Du kan bli nektet innreise til USA
Risikoen for å bli skadet i trafikken er høyere på elsparkesykkel enn for vanlig sykkel
– Da mener jeg det er riktig å stramme inn
Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener noe må gjøres.
– Mange følger ikke trafikkreglene godt nok, og da mener jeg det er riktig å stramme inn.
I Oslo, og andre norske byer, er myke trafikanter redde og utsatt for uvøren ferdsel av elsparkesyklister. I tillegg opplever bilførere, MC-førere, syklister og lastebilsjåfører at elsparkesykler utgjør en stor risiko i trafikken, ofte fordi de bryter trafikkreglene, kjører i motsatt kjøreretning, på rødt lys, og uten hjelm.
I perioden januar til april var skadetallene i Oslo på 211. Det er nær tredobling sammenlignet med 2024, viser tall fra Oslo skadelegevakt. I mai, hvor utleien økte markant, ble det registrert 216 skader på legevakten i hovedstaden. Mange er fortvilet og sinte over at det er blitt farligere, mer utrygt og høyere risiko for å bli alvorlig skadet i Oslo.
– Urovekkende at skadetallene har økt
Byråd Marit Vea har fått med seg nyheten om den eksplosive økningen i antall skader. Hun ser også en ny trend hvor brukere manipulerer elsparkesyklene til å kunne kjøre raskere enn det som er tillatt.

– Det er urovekkende at skadetallene har økt. Skadetallene fra Oslo skadelegevakt virker å omfatte både privateide og utleide sparkesykler. Jeg er særlig bekymret for at det virker å være en trend blant unge å trimme private elsparkesykler som gjør dem raskere, farligere og ulovlige.
Varsler evaluering etter sommeren
I april ble antall elsparkesykler i Oslo doblet, fra 8.000 til 16.000. Ifølge nye regler er elsparkesykler nå tilgjengelig også utenfor ring 3. Men dette er bare en prøveordning.
– Utleieordningen skal evalueres over sommeren. Erfaringer som gjøres denne sesongen, er noe vi må ta med oss for å se på om det bør gjøres endringer lokalt, og om det er behov for å be om endringer i nasjonalt regelverk, opplyser byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea til ABC Nyheter.
Hun understreker at de som ferdes med elsparkesykkel selv har ansvaret for å følge trafikkreglene og vise hensyn til andre.
– Folk skal komme seg trygt fram. Barn, eldre og myke trafikanter har øverste prioritet i mobilitetshierarkiet i Oslo. Selv om tilbudet med utleie av elsparkesykler har blitt svært populært, ser vi samtidig at det er utfordringer med måten enkelte bruker elsparkesyklene på, innrømmer byråden.
Egoistene gir blaffen – bryter loven bevisst
Ifølge Vegtrafikklovens paragraf 3 skal trafikkreglene sikre at alle som går, sykler eller kjører, kan ferdes sikrest mulig. Det betyr at du har et personlig ansvar for at din atferd i trafikken ikke skaper farlige og vanskelige situasjoner for andre trafikanter.

Hovedregel er å vise hensyn, være oppmerksom og forsiktig – noe som de aller fleste myke trafikanter har erfart blir brutalt overkjørt av egoistiske, uforsiktige og hensynsløse elsparkesyklister.
«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn overfor dem som bor eller oppholder seg ved vegen.»
Syv av ti vil ha forbud på fortau
For fire år siden gjennomførte YouGov en undersøkelse for Trygg Trafikk og Tryg Forsikring. Den viste at 68 prosent av de spurte ønsket et forbud mot å kjøre elsparkesykkel på fortauene i Oslo.
I en annen, landsomfattende undersøkelse samme år, oppga 30 prosent av de spurte at de ønsket et totalforbud mot elsparkesykler i Oslo, mens tallet var 26 prosent på landsbasis.
Noen av ulykkene med personskader blir kjent i mediene, men de fleste går under radaren.
– Det er store mørketall i antallet sparkesykkelulykker. Legevakten får inn mange skader som politiet aldri får melding om, bekrefter politibetjent Aleksander Naley overfor NRK.
Europa ber om strengere regulering
Ifølge en europeisk rapport fra den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen ETSC, publisert i november 2024, var konklusjonen at bruken av elsparkesykler bør reguleres strengere. Det ble dessuten foreslått innføring av 16-årsgrense, og hjelmpåbud.

Rapporten bygger på data fra 27 europeiske land. Den viser at 119 personer ble drept og 5.867 hardt skadd i ulykker med elsparkesykler og andre små motoriserte kjøretøy i 2022.
Mørketallene er imidlertid store, fordi de fleste skadene er eneulykker som ikke meldes til politiet, ifølge Trygg trafikk. Dermed kommer de heller ikke inn i de offisielle statistikkene over trafikkulykker.
Politiet: – Vi får også mange klager på råkjøring på fortau, vei og i boligstrøk
I begynnelsen av juni ble det kjent at politiet over Norge rapporterer om et økende problem med ungdommer som bryter trafikkreglene på elsparkesykler. Samtidig etterlyser politiet mer innsats fra foreldre.
– Vi får flere og flere saker om ungdom og elsparkesykler, enten det er trafikkulykker, eller at de kjører to på én sykkel. Vi får også mange klager på råkjøring på fortau, vei og i boligstrøk, sier Marius Gunnerud, leder for nærpolitiet i Follo, til Aftenposten. I et brev til foreldre ved nærmere 60 skoler advarer Øst politidistrikt om at svært mange barn og unge bryter trafikkreglene.
I mellomtiden, mens byrådet i Oslo vurderer innstramming av utleiepraksis, hastighetsbegrensing, kjøreforbudssoner og nullparkeringssoner, må andre trafikanter i Oslo fortsatt se seg over skulderen når de beveger seg på fortau, holdeplasser og gangveier.