Verden
Mette Frederiksen skal igjen lede regjeringsforhandlinger i Danmark
Statsminister Mette Frederiksen har for andre gang fått i oppgave å lede forhandlinger om å danne ny regjering i Danmark – nesten to måneder etter valget.
Frederiksen fikk oppgaven av kong Frederik lørdag. I Danmark kalles den som har denne rollen, for «kongelig undersøker».
Forhandlingene starter i morgen og kommer til å bli intense, sier hun. Målet er en sentrum-venstre-regjering med Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og Moderaterne.
For å få flertall for dette, trenger Frederiksen også støtte fra partiet Enhedslisten. Her bruker partileder Pelle Dragsted sin landsmøtetale lørdag på å forberede grunnfjellet på kompromisser, skriver Ritzau.
Statsministeren ledet også de første forhandlingene etter valget i mars, men måtte gi opp i begynnelsen av mai. Deretter fikk Venstre-leder Troels Lund Poulsen oppdraget. Men også han måtte gi opp fredag denne uken.
Frederiksen har vært statsminister i en sentrumsregjering siden 2022 sammen med Poulsen og Moderaternes leder Lars Løkke Rasmussen. Løkke har en sentral rolle i regjeringsdannelsen etter å ha havnet på vippen i valget.
Denne rollen brukte han både tidligere i mai, da han i praksis ga undersøkerrollen til Poulsen, og så fredag da han ga den tilbake til Frederiksen. Da ga han nemlig Venstre-lederen beskjed om at Moderaterne ikke kunne støtte en regjering bestående av kun borgerlige partier.
Folketingsvalget i Danmark ble holdt 24. mars.