Kultur

Meta oppretter egne tenåringsbrukere på sosiale medier

Tenåringers sosiale mediebruk skal strammes inn av Meta selv, og skal gi foreldre mer kontroll.

Illustrasjonsbilde. Meta oppretter egne brukere på sine sosiale medier, spesielt for tenåringer. De skal ha en rekke begrensninger.
Publisert Sist oppdatert

Teknologiselskapet Meta som blant annet eier Facebook og Instagram oppretter egne brukere spesielt for tenåringer.

Brukerne skal ha flere restriksjoner, og gi foreldre mulighet til å kontrollere tenåringenes sosiale-medier bruk.

Endringen skal gjelde globalt.

I første omgang vil endringen kun gjelde nye brukere, men etter planen skal det omfatte alle brukere under 18 år på sikt, ifølge The Guardian.

Flere begrensinger

Tenåringers sosiale medier som er eid av Media, skal automatisk bli opprettet som private brukere, ifølge nyhetsbyrået AP.

Videre skal ungdommene kun motta meldinger av folk de selv følger. På natten, mellom klokken ti på kvelden og syv om morgenen, skal tenåringene ikke motta varsler fra appene.

I tillegg skal tidsbruken begrenses ved at appene varsel dersom bruken overskrider 60 minutter. Innhold skal filtreres slik at sensitivt innhold, som vold, ikke vil bli synlig for tenåringsbrukere.

Naomi Gleit er produktsjef i Meta, og sier at endringen er utformet på grunnlag av foreldres tilbakemeldinger.

– Det vi hører fra foreldre er at deres tenåringer ser innhold som de ikke vil se, eller at de blir kontaktet av folk de ikke vil bli kontaktet av, og at de bruker for mye tid på appen. Tenåringsbrukere er fokusert på å møte de bekymringene, opplyser Gleit ifølge nyhetsbyrået AP.

«Foreldermodus»

Tenåringer over 16 år skal ha muligheten til å velge å skru av begrensningene som automatisk ilegges.

For de under 16 vil det kreve foreldres godkjenning.

Foreldre skal også få en helt ny mulighet til å gripe inn i barnas bruk av sosiale medier. De skal kunne velge å skru på «foreldremodus», hvor de kan kontrollere både tidsbruk og barnets kommunikasjon på plattformene, ifølge nyhetsbyrået AP.

Norske ungdommer er storforbrukere av sosiale medier og skjerm.

Tall fra Bufdir viser at 55 prosent av norske ungdommer bruker mellom 3 og 6 timer om dagen utenom skoletid på skjerm.

19 prosent av ungdommene bruker mer enn 6 timer av fritiden på skjerm om dagen.

Av barna som har fylt 13 år, bruker nesten alle sosiale medier.