Norge

Mekling på overtid – fortsatt fare for Norwegian-streik

Partene i Norwegian-meklingen ble ikke enige innen fristen og dermed er det fortsatt fare for streik. Meklingen pågår nå langt på overtid.

Det er fortsatt fare for streik i Norwegian. Partene i meklingen blir ikke enige innen fristen og fortsetter på overtid. Foto: Vidar Ruud / NTB
Publisert Sist oppdatert

Partene – Parat og NHO Luftfart – hadde frist for å komme til enighet i meklingen for pilotene ved midnatt natt til lørdag. De ble enige om å fortsette meklingen på overtid.

Ved 4.30-tiden bekreftet riksmekler Mats Ruland til NTB at partene fortsatt var i mekling.

Blir det brudd, vil 17 piloter bli tatt ut i streik fra arbeidstidens start lørdag. Videre vil ytterligere 66 piloter gå ut i streik i tidsrommet fra mandag til fredag.

Norwegian opplyser til NTB at de kommer tilbake med informasjon når situasjonen er mer avklart.

– Alle passasjerer kan sjekke status på avganger på Norwegians hjemmesider, opplyste flyselskapets pressevakt rett etter midnatt.

Nærmere hverandre

Tre timer før fristen gikk ut, sa Ruland til TV 2 at partene hadde kommet nærmere hverandre, men at det fremdeles var mye som gjensto.

– Det er store og ganske komplekse temaer som ikke er løst og som vi skal bruke de neste timene på, sa Ruland.

Før meklingen startet, sa administrerende direktør Erik Lahnstein i NHO Luftfart til NRK at det var betydelig avstand mellom partene.

– Vi håper at vi blir enige om rammer som er i tråd med det som er vanlig i norsk arbeidsliv. Vanlig lønnsstigning er rundt 5 prosent, sier Lahnstein.

Pilotene krever derimot en lønnsøkning på mellom 25 og 38 prosent over to år.

Arbeidstid og økonomi

Meklingen omfatter mange temaer, men de to viktigste er arbeidstid og økonomi. Fra pilotenes side handler kravene om en bedre balanse mellom arbeid og privatliv, blant annet i form av mer forutsigbarhet.

– Vi jobber i seks av ni helger. I tillegg har vi høyest arbeidsbelastning i periodene folk flest- og familien, vil ha fri. Dette gjelder sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og andre høytider. Vi jobber mindre i vinterhalvåret, men vi må komme til enighet om en bedre balanse mellom arbeid og privatliv, sier Alf Hansen, leder for pilotene, til Parat24.

Når det gjelder lønnskravet, sier Hansen at pilotlønningene er høye sammenlignet med norsk industriarbeiderlønn, men at norske piloter har tapt i lønnskampen sammenlignet med det europeiske arbeidsmarkedet de er en del av.

– Dette gapet mellom vår lønn og kollegaers lønn i Europa, også innenfor eget selskap, må vi gjøre noe med.

– Tid for å tette lønnsgapet

NHO-direktøren sier bransjen har vært gjennom en ekstremt krevende periode, som også har rammet Norwegian hardt. Norwegian har vært gjennom en finansiell restrukturering, hvor eiere og kreditorer tok nedskrivninger på over 100 milliarder kroner.

Lahnstein hevder derfor det blir feil å vise til Norwegians rekordhøye driftsresultatet for 2023, som endte på 2,23 milliarder kroner, men sier at det i et lengre perspektiv heller er unntaket enn regelen.

Pilot-leder Hansen sier at pilotene gjennom tunge perioder- og rekonstruksjon har vi bidratt til vekst og overskudd.

– Nå er det tid for å tette lønnsgapet til kollegaer i selskapet som jobber på andre baser i Europa. Selskapet må innse at vi er en del av et europeisk arbeidsmarked, og vi må lønnes deretter, sier Hansen.