Norge

Mediebyråene har økning på 100 millioner kroner i investeringer hittil i år

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at investeringene så langt i 2025 øker med 7,5 prosent fra samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Særlig utendørsannonsering har hatt en markant vekst, med 32,6 prosents økning. Digitale mediers vekst er 8,1 prosent, også det høyere enn totalmarkedets vekst, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.

TV har en vekst på 5 prosent, mens radio er alene om nedgang så langt. Det er forventet at radio vil hente seg inn utover året og ende med positiv vekst for året som helhet.

– Økningen tilsvarer en vekst på 100 millioner kroner, en betydelig bedre start på året enn det vi så i 2024, skriver Mediebyråforeningen. Det er ventet fortsatt vekst utover året, men ikke like sterk som det har vært de første månedene.

Mediebarometeret en månedlig rapport over mediebyråenes netto omsetning per kanal. Foreningen har 11 mediebyråer som medlemmer og representerer over 700 bransjeansatte gjennom medlemsbyråene.

– Etter en krevende inngang på fjoråret er det oppløftende å se at vi nå er i en positiv trend, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.