Politikk

MDG ønsker nasjonal elsykkelstøtte: – Lite realisitsk forslag

MDG drømmer om å havne i en vippeposisjon etter valget. Makten vil de bruke til å erstatte bilkjøring med elsykling.

Miljøpartiet De Grønnes Lan Nguyen Berg og Rasmus Hansson vil forhandle frem en nasjonal støtteordning til el-sykkel.
Publisert Sist oppdatert

– Med en støtteordning vil vi legge til rette for at flere skal la bilen stå oftere, sier miljøbyråd i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, til ABC Nyheter.

Hun mener prisene i dag er altfor høye, og får MDG det som de vil kommer det en nasjonal støtteordning til kjøp av elsykkel.

– Elsykkelen er for mange et attraktivt alternativ til bilkjøring. Men mange forteller om at prisen er altfor høy i dag til at de kan kjøpe seg en elsykkel, sier hun.

Nyheten kommer dagen etter at den svenske regjeringen, med MDGs søsterparti i spissen, lanserte sitt statsbudsjett for 2018. Her setter de av 350 millioner kroner til elsykkelsstøtte.

– Det er veldig bra at Miljöpartiet i Sverige har fått gjennomslag for dette. Elsykkelen gjør sykkelen til et attraktivt transportmiddel for enda flere. Med elektriske transportsykler blir det for eksempel enklere å sykle barn til barnehagen, eller frakte varer hjem fra butikken, fastslår hun.

Partiet ønsker også momsfritak på kjøp av sykler. Det vil koste 160 millioner kroner, ifølge MDG.

- Miljøpartiet De Grønne ønsker å innføre momsfritak på kjøp av elsykler. Vi mener det bør bli billigere å kjøpe elsykkel, uansett hvor du bor i landet. Å gi flere muligheten til å benytte elsykkel vil gi bedre luft i byene, mindre klimagassutslipp, og ha positive effekter for folkehelsa.

Tiltakene vil være krav i forhandlinger om neste års statsbudsjett, men partiet har bare ett ultimatum.

Rikmanns-ordning?

Elsykkelstøtten i Oslo har vært omstridt og fått kritikk for å gagne rike, siden elsykkelen fortsatt koster flere tusen etter støtten.

Nguyen Berg avviser at det blir en ordning for rike.

– Nei, det er det ikke. Det er dyrt å reise med bil og dessverre også kollektivtransport i Norge, og for mange er elsykkel et reelt alternativ til bilen og kollektivtransport. Kjøp av elsykkel er en engangsinvestering som gjør at man kan spare inn penger på annen transport. Da er det jo spesielt de med dårlig råd som kan dra mest nytte av støtte til elsykkel. Vi ønsker å gjøre all miljøvennlig transport billigere, og går blant annet til valg på å redusere prisen på kollektivtransport med 20 prosent i hele Norge.

– Lite realistisk forslag

Fremskrittspartiet er sterkt imot forslaget til Miljøpartiet De Grønne.

- Dette er et veldig lite realistisk forslag fra MDG. Det vi så av ordningen i Oslo, var at omtrent bare middelklassen hadde råd til dette, selv med støtteordninger. Byrådet endte opp med å sponse de bemidlede, istedet for å sette ned billettprisene på kollektivtransporten for alle. Og en ting er at de forslår dette i Oslo, men på landsbasis blir det enda vanskeligere, sier Aina Stenersen (Frp) til ABC Nyheter.

Hun mener at MDG glemmer at det er store geografiske forskjeller i landet.

- Det er mange av bilturene som inngår i reisekjeder der andre reisemål inngår, for eksempel innkjøp, tur på butikken eller levering av flere barn i barnehagen, for disse er EL- sykler et lite aktuelt alternativ, understreker Stenersen.

Les også: Ola Elvestuen (V): – Bare en borgerlig regjering vil oppfylle Norges klimamål

Elsykkelsalget har eksplodert

– I år kan vi få et salg på 80.000, sa Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening om elsykkelsalget til Dagsavisen i mai.

I 2016 ble det solgt cirka 40.000 elsykler, og til sammenlikning ble det solgt rundt 2.000 elsykler for fem år siden.

Forsker Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt har tallfestet at Norge må opp i 40.000 solgte elsykler årlig før elsykkelbruk får effekt på klimautslippene, ifølge NTB.

Les også:Denne elsykkelen er best i test

Elsyklister bruker mindre bil

En undersøkelse fra august viser at elsykkel erstatter både fossilbil og kollektivtransport for syklistene.

85 prosent av elsyklistene oppga at de sykler mer enn før de kjøpte elsykkel. Over åtti prosent var enig i at elsykkelen kan erstatte bil, viste den første norske undersøkelsen blant elsyklister.

Undersøkelse ble gjennomført av Norsk elbilforening.

Usikker på hva du skal stemme? Ta ABC Nyheters quiz: Hva kan du om de politiske partiene i Norge?