Norge
Lufthansa-dramatikk: Passasjerfly var uten pilot i ti minutter
De 199 passasjerene om bord ante fred og ingen fare da andrepiloten besvimte i cockpiten mens førstepiloten var på do.

Dramaet utspant seg under en Lufthansa-flyvning mellom Frankfurt og Sevilla.
Hendelsen er omtalt av blant annet CNN , AP og CNBC.
Da førstepiloten kom tilbake etter et toalettbesøk, fikk han ikke åpnet døren til cockpit. Etter fem forsøk tok kapteinen i bruk en nødkode for å få tilgang til cockpit.
I mellomtiden hadde et annet besetningsmedlem foretatt et anrop til cockpit, men også det med negativt resultat.
Lege om bord
En flygeleder på bakken hadde også forsøkt å oppnå kontakt med flyet, men selv etter tre forsøk var det ingen respons.
Da kapteinen omsider kom seg inn i cockpiten, fant han sin kollega bevisstløs i stolen. Han tok umiddelbart kontroll over flyet. Samtidig satte kabinpersonalet og en lege, som var passasjer om bord i flyet, i gang med førstehjelp.
Passasjerflyet skal ikke ha mistet kursen ettersom autopiloten var koblet inn. Kapteinen bestemte seg raskt for å omdirigere flyet til flyplassen i Madrid.
Måtte nødlande
Nødlandingen ble gjennomført om lag 20 minutter etter hendelsen. Andrepiloten ble hentet av ambulanse og kjørt til sykehus i Madrid.
Ifølge granskingsrapporten skal årsaken til at andrepiloten ble bevisstløs, være symptomer på en eksisterende nevrologisk tilstand som han ikke var klar over at han hadde.
– Denne hendelsen har imidlertid vist at en autorisert person (typisk kabinansatte) kunne ha oppdaget andrepiloten raskt og åpnet døren for kapteinen. Dette kunne ha forkortet responstiden betydelig, ifølge havarikommisjonen.
Andrepiloten har i ettertid fortalt at han husker at han husker øyeblikket da kom til bevissthet, og at han mottok legehjelp om bord i flyet.
287 hendelser på fem år
Ifølge en ny rapport fra Spanias havarikommisjon skal flyet, av typen Airbus A321, ha fløyet på autopilot i ti minutter uten at noen av pilotene om bord var involvert. Havarikommisjonen beskriver hendelsen, som fant sted 17. februar 2024, som «ekstraordinær».
I en database med rapporter om transporthendelser, administrert av EU-kommisjonen, skal det i løpet av perioden 2019–2024 ha blitt registrert 287 tilfeller hvor en av pilotene har blitt regnet som tjenesteudyktig under flyvning.
Overrasket over Lufthansa
Styreleder for danske piloter i foreningen DALPA, Aksel Lytzen, kommenterer rapporten som alvorlig:
– I den spesifikke situasjonen ble det ikke en kritisk situasjon for de om bord, ettersom flyet ikke plutselig kan finne ut hvordan de skal gjøre noe ut av det blå. Men det var bare tilfeldig at de ikke plutselig måtte snu, endre høyde eller håndtere andre uforutsette hendelser som feil i flyets systemer eller vær, sier Lytzen til dansk TV 2.
Han er overrasket over at Lufthansa ikke har stilt krav om at det alltid må være to autoriserte personer, inkludert andre besetningsmedlemmer, inne i cockpiten, når en av pilotene ikke er til stede.
– Rett og slett for å holde øye med om den andre piloten har det bra og ikke sovner. Og kan åpne døren om nødvendig, sier Lytzen.
Kommunikasjonssjef i SAS, Alexandra Lindgren Kaoukji, bekrefter at piloter kan være alene i cockpit i kortere perioder under flyturen.
– Sikkerhet er regulert av internasjonal lov, og vi kan ikke lage våre egne regler, sier Kaoukji. Hun viser til at nye retningslinjer må utarbeides av EASA dersom det er nødvendig.