Verden
Lærere i Mexico avslutter streik
En gruppe lærere som har streiket i over tre uker, avsluttet lørdag sine aksjoner i Mexico by.
– I dag returnerer vi til klasserommene for å innfri våre forpliktelser overfor elevene, samfunnet og foreldrene, sier Pedro Hernández, talsmann for lærerforbundet CNTE.
En radikal utbrytergruppe fra CNTE har den siste måneden blokkert gater og torg og arrangert høylytte demonstrasjoner, med krav om lønnsøkning og pensjonsreform.
Politiet har hindret dem tilgang til Azteca-stadionet der fotballkamper i VM holdes, og til Zócalo, hovedplazaen i Mexico by, der det er arrangementer for fotballfans.
Myndighetene anser lærernes krav for å være umulige. President Claudia Sheinbaum oppfordrer til dialog og gjør det klart at regjeringen ikke vil gi etter for provokasjoner.