Kunne bare komme fra ett merke
Citroën våget virkelig å gå sine egne veier.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.
Dagens bilreklame handler mest om batterikapasitet, rekkevidde og lading. Med andre ord elbil. I tillegg er det sterkt fokus på sikkerhet – og det er mye fokus på konkret informasjon. Forsiktigheten med superlativer er veldig synlig.
Det var annerledes før. Om vi går tilbake til 1960- og 1970-tallet, var tonen en helt annen, og mye løsere i snippen.
Hvordan så bilannonser ut for eksempel for 40-50 år siden? For å få svar på dette, tok jeg en titt på en stor annonse – to sider – for Citroëns mellomklassebil GS fra Alle Menn sommeren 1979.
Temaet var bilens driftssikkerhet og pålitelighet, og sannhetsvitnene var to svenske motorjournalister – Jørgen Malmgren i Vi Bilägare og Martin Hamrin i Expressen. Begge var tydelig overbevist om bilens fortreffelighet i det lange løp.
Les også: Her var det inntil seks års ventetid
Tømme askebegeret
Jørgen Malmgren skrev blant annet: «Ettersom milene har rullet unna har vår entusiasme gått mer og mer over til først og fremst å gjelde driftssikkerheten – at GS’en dessuten er rommelig, komfortabel og med kjøreegenskaper av særklasse, blir man etter hvert så vant til at man betrakter det som en selvfølge. Men når man prøver en annen bil, forstår man fort at dette ikke er noen selvfølgelighet i denne prisklasse,» skriver Malmgren, og legger til at «omsorgen har stort sett innskrenket seg til å tømme askebegeret med jevne mellomrom.»
Og apropos pris: Tittelen til annonsen over to sider er «Citroën GS fra kr. 45.950,-.
Nesten uovervinnelig
Mindre begeistret er ikke Expressens Martin Hamrin. Han konkluderer en langtest på over 100.000 kilometer blant annet slik: «Om vognen i sin helhet finnes det ikke mye å si, hvilket kanskje er det beste bevis på at vognen tilhørte en av test-stallens fulltreffere.
Foruten at den var meget økonomisk, var den også pålitelig. Det var praktisk talt bare å fylle bensin og kjøre. I løpet av de 100.000 kilometerne skjedde det aldri noe maskinelt galt. Som langtursbil var den fortreffelig, lå sikkert på veien og var meget bekvem. ... Da testen var avsluttet var bilen som ny. ... På snøføre var bilen nesten uovervinnelig. Den voldte ingen problemer, selv ikke med sommerdekk.»
Tenk det!
Les også: Ble en bra bil - men det tok noen år
Økt besparelse
For liksom å understreke litt ekstra, la importøren til noen ekstra argumenter i samme kategori, for eksempel at Citroën – ifølge Svensk Bilprovning – «er den bilen som har 4. lengst levetid med 12,7 år. Bare Volvo, Mercedes og VW er foran.»
At Citroën GS fra og med 1978-modellene bare skulle ha service hver 15.000 kilometer, normalt bare en gang i året, ble fremhevet – og «dette i tillegg til lave servicepriser betyr økt besparelse i tid og penger.»
Stort bagasjerom
Fra NAF-bladet Motor i august 1978 hadde man hentet informasjon om bruktverdi: «I prisklassen 40.000 – 50.000 ble Citroën GS Club nr. 6 av i alt 17 bilmodeller – bare 1,6 prosent bak beste bil.»
«GS’en finnes i 6 modeller, personbiler og stasjonsvogner, fortalte Norsk Citroën AS videre. «GS Club har kombiløsning! Samtlige modeller har 4 dører. Bagasjerommet tar hele 465 liter. Forhjulstrekk, hydraulisk fjæring med konstant bakkeklaring, uavhengig fjæring og skivebremser på alle hjul sørger for ypperligere kjøreegenskaper,» ble det opplyst.
Les også: Denne bilen var en sensasjon da den kom
Mest imponerende
Hvordan stemte så dette med norsk virkelighet? La oss se litt på hva Per Engseth og jeg opplevde da vi testet en 1978 GS X2 i traktene omkring Elverum vinters tid.
Konklusjonen vår var i alle fall klar og tydelig, understreket også i tittelen: «Mye bil for pengene». Mye av begrunnelsen lå i bilens fine kjøreegenskaper: «Veigrepet er meget godt, og kjørekomforten, med den berømte Citroën-fjæringen, er suveren. Dessuten har den ikke den samme tendensen som en del andre forhjulsdrevne biler til å gå rett frem når forhjulene begynner å bli «lette». Det var bare å gi på, og bilen gikk hele tiden dit vi ville ha den,» skrev vi – og forklarte litt mer: «Mest imponerende med bilen er det hydrauliske fjæringssystemet.
«På stylter»
«Citroën har hatt dette på forskjellige modeller i snart 30 år, og det er forbausende at ingen andre av de store bilfabrikkene har forsøkt å kopiere det.
For systemet er fantastisk. Det gir eksakt samme bakkeklaring uansett belastning. Det har også en fremragende evne til å sluke hull og ujevnheter i veien, og dessuten har du selvsagt høydereguleringen. Med den kan du kjøre bilen som den rene «markkryper» - med understellet nesten helt nede på asfalten, du kan kjøre med normal høyde – og du kan kjøre den på «stylter», av betydning under ekstreme snøforhold, blant annet.
Les også: Se hva som hadde gjemt seg i norsk låve
Kan trå feil
I mellomklassen er denne bilen et meget bra kjøp. Du får uten tvil mye for pengene,» fastslo vi – og roste også bilens innvendige plass og det store bagasjerommet.
Men alt var ikke bare på plussiden, noe disse sitatene bekrefter:
«Rattet ligger altfor flatt. Det betyr unødig bruk av tid og krefter om du får en sladd og må være rask for å få bilen på plass igjen. Et mer loddrett plassert ratt er mye bedre og mye raskere å håndtere.»
«I gulvet er avstanden mellom gasspedal og bremsepedal så liten at du i et travelt tilfelle kan trå feil.»
Sportslig modell?
«Girskiftet er ikke helt godt. Det er noe upresist og anonymt over det.»
«Det innvendige speilet er lite, og gir ikke god nok siktvinkel bakover.»
«For den som røyker, anbefales ikke nattkjøring. Det finnes nemlig ingen lysmarkering av det temmelig lille askebegeret som sitter på toppen av dashbordet.»
Per Engseth og jeg lot oss heller ikke begeistre veldig av motoren: «X2 gir seg ut for å være den sportslige modellen i GS-serien. Utvendig synes dette best med sorte vinduslister, ekstralykter foran og sorte støtfangere.
Les også: Vi dro til Tyskland - og kjørte fortere enn alle andre
Luftkjølt boxer
«Men en motor på 64 hk låter ikke mye for en bil som har slike ambisjoner. Riktig nok er det den største motoren du kan få i en GS i standardversjon – og den virker mye kvikkere og mer turtallsvillig enn ventet.
Men likevel – 64 hk kan ikke gi de voldsomme ressurser. Det forteller også klart akselerasjonsevnen; 0-100 km/t på 14,8 sekunder. Toppfarten ligger på moderate 156 km/t – hvilket selvsagt er mer enn nok, med de fartsgrenser vi har her i landet,» fortalte vi.
De aktuelle GS-modellene på denne tiden hadde luftkjølt boxermotor plassert foran, i dette tilfellet hadde de fire sylindrene et samlet volum på 1222 cc. Bensinforbruket vi målte ved blandet kjøring endte i snitt på 0,76 l/mil for GS X2.
Og prisen? Ca 51.400 kroner, levert Oslo.