Eksperter reagerer på ny Märtha-blemme

Selskapsnavnet «PML International» til Märtha Louise får flere til å reagere - mens andre forsvarer navnet.
Selskapsnavnet «PML International» til Märtha Louise får flere til å reagere - mens andre forsvarer navnet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Navnet til Märtha Louise sitt nye selskap blir møtt med motstand: – I en kommersiell rolle må hun finne et navn som distanserer henne fullstendig fra kongehuset, sier medieekspert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor vår ble det kjent at Märtha Louise startet nytt aksjeselskap, og at navnet skulle bli «PML International». 30. juni ble selskapet registrert i Brønnøysundsregisteret.

«PML International» sitt formål er å «arrangere reiser, tilby programleder- og konferansiertjenester, samt annen virksomhet som naturlig hører til, herunder deltakelse i andre selskaper,» står det i Brønnøysundsregisteret.

«PML» står for Prinsesse Märtha Louise, bekrefter hennes manager Carina Scheele Carlsen til Børsen.no. Det får eksperter til å reagere.

Les også : Märtha Louise åpner om sorgen: – Vanskeligste vi har vært gjennom

– Uakseptabel rolleblanding

Medieekspert Gunnar Bodahl-Johansen stusser på navnevalget til firmaet, sett i lys av fjorårets store debatt om Märthas bruk av prinsessetittelen i kommersielle sammenhenger.

– Så lenge Märtha går inn i en forretningsrolle, og bruker en tittel eller et navn som er i nærheten av å kunne identifiseres med prinsesserollen, er det en helt uakseptabel rolleblanding. I en kommersiell rolle må hun finne et navn som distanserer henne fullstendig fra kongehuset, sier Bodahl-Johansen til Børsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også markedsføringsekspert Trond Blindheim mener navnet er «helt i grenseland, selv om man bruker en forkortelse». Jusprofessor Benedikte Moltumyr Høgberg forsvarer navnevalget, og sier at det rent juridisk ikke er problematikk knyttet til navnet.

– Personlig tror jeg heller ikke at hun vil tjene mer penger ved bruk av P-en i PML International, sier Moltumyr til Børsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også : Märtha og Durek: Slik har deres første år som kjærester vært

Brukte tittel i kommersiell sammenheng i mai

«Jeg skal fra nå av ikke bruke min prinsessetittel i kommersiell sammenheng,» skrev prinsessen på Instagram den 7. august 2019, en beslutning som ble tatt i samråd med Kongehuset. Manageren til prinsessen forsikrer om at tittelen ikke skal brukes i markedsføring av selskapet.

I mai i år brukte Märtha Louise igjen tittelen i en kommersiell forbindelse. Under en sending for Sionearth introduserte Märtha Louise seg selv som prinsesse. Se video av hendelsen under:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny styreleder i Hest360

Märtha Louise er ny styreleder i selskapet Hest360, som hun tidligere har vært partner i, per 6. juli. Hennes manager Carina Scheele Carlsen er styremedlem i bedriften, det samme er Geir Kamsvåg, tidligere styreleder for selskapet. Carlsen er også kontaktperson i «PML International».

Samtidig som det registreres endringer i styret, melder selskapet også om flytting fra Revetal i Tønsberg til Son i Vestby.

Hest360 har som formål å “formidle alt om hestesport gjennom film, markedsføring, rådgivning og alt som står i den forbindelse”, heter det i Brønnøysundsregisteret.