Meny

Analyserte DNA fra 3400 år gamle mumier

Tadjas sarkofag fra Abusir el-Meleq-funnet. Foto: Aegyptisches Museum und Papyrussammlung, SMB/Sandra Steiss. Via Phys.org.

Forskere har analysert DNA fra egyptiske mumier fra perioden 1400 f.Kr. til 400 e.Kr. Funnene avdekker overraskende slektsforhold i oldtiden.

Mumier og DNA

Mumier er lik som har blitt balsamert, behandlet med kjemikalier for at kroppen skal bevares. De ble ofte utstyrt med ansiktsmasker, tekstiler og smykker før ferden til dødsriket.

I det gamle Egypt ble balsamering tatt i bruk ved overgangen fra det tredje til det andre årtusen f.Kr. Egypterne mumifiserte sine døde på grunn av religiøse forestillinger. Bevaring av kroppen ble slett som en forutsetning for evig liv blant guder og forfedre. Det er også funnet enorme mengder dyremumier i templer og gravkamre, skriver SNL.no.

DNA er arvestoffet som finnes i alle celler. Ved DNA-analyse kan man karakterisere genene hos et individ. Analysene kan blant annet brukes til å kartlegge slektskap.

Kilde: SNL

Det gamle Egypt er en arkeologs våte drøm. Flotte sarkofager, digre pyramider og vakre hieroglyfer. Egypterne nedtegnet fortellinger om sine faraoer og guder, men også om dagliglivet. Alt er rike kilder til kunnskap om fortidens samfunn og forestillinger.

Men det har vært et hull i vår kunnskap om de gamle egypterne: deres kromosomer og arvestoff. Kjølige miljøer og permafrost kan bevare forhistorisk DNA som en naturlig fryseboks. Egypts hete klima skader arvematerialet, i mumienes gravkamre kan fukt være et problem, og kjemikaliene som ble brukt under balsameringsprosessen har også skadd genmaterialet, skriver Washington Post.

De første DNA-sporene man trodde stammet fra en mumie var trolig resultat av moderne forurensning. Mange forskere har vært skeptiske til studier av genfunn fra mumien til kong Tuntakhamon.

3400-1600 år gammelt DNA

Verena Schünemann ved Universitetet i Tübingen. Foto: Johannes Krause, via Phys.org.

Nå bidrar en internasjonal studie fra Max Planck-instituttet i Tyskland til å tette noen av de genetiske hullene i vår kunnskap. Forskerne analyserte data fra 90 mumier gravlagt mellom 1380 f.Kr., i perioden kjent som Det nye riket, frem til år 425 i romersk tid. Mumiene ble gravd ut i området Abusir el-Meleq sentralt i Egypt for 100 år siden.

Man fant informasjon om mitokondrie-DNA, som arves fra mor, hos 90 mumier. På grunn av forurensning av prøvene fant man detaljert kjerne-DNA, som arves fra begge foreldre, hos kun tre av mumiene.

Begge typer genmateriale viser at de gamle egypterne hadde lite DNA til felles med moderne afrikanere sør for Sahara. Deres nærmeste slektninger var mennesker som levde i Levanten i steinalderen og bronsealderen. Mumiene var altså nærmere i slekt med antikke europeere og anatoliere (folkeslag som levde i dagens Tyrkia) enn moderne egyptere er, skriver Nature . Studien er offentliggjort i tidsskriftet 30. mai.

Utgravingssteder Abusir-el Meleq vist med oransje kryss. Moderne egyptiske prøver brukt i studien vist med oransje sirkler. Grafikk: Annette Guenzel./Nature Communications, via Phys.org.

Den nye analysen har lykkes der tidligere studier av mumie-DNA har feilet ved å hente DNA også fra bein og tenner. Forskerne har forsiktig undersøkt det urgamle arvematerialet for å utelukke påvirkning fra moderne mennesker siden utgravningene begynte for et århundre siden.

Les også: 3800 år gammelt gravkammer funnet i Egypt

– Overraskende funn

– Gjennom 1300 år ser vi fullstendig genetisk kontinuitet, sier en av forskerne, paleogenetiker Johannes Krause ved Universitetet i Tübingen, ifølge Washington Post.

Egypts rike naturressurser og strategiske beliggenhet mellom tre kontinenter ga landet en intens, historisk veldokumentert utveksling med viktige kulturområder i Afrika, Asia og Europa. Det var internasjonal handel, men også utenlandsk invasjon av egyptiske kjerneområder. Særlig fra første årtusen f.Kr. så Egypt et voksende antall utlendinger som bodde og jobbet innen landets grenser, og var åsted for en serie utenlandske herskere: libyere, assyrere, persere, grekere, romere, arabere, tyrkere og briter. «Bevegelsen av mennesker, varer og ideer gjennom Egypts lange historie har gitt opphav til intrikat kulturelt og genetisk utveksling og forbindelser», skriver forskerne.

Krause sier han er overrasket over ensartetheten i arvematerialet over den lange perioden som er studert. Tross gjentatte erobringer finner forskerne lite genetisk endring i dette tidsrommet.

– Den andre store overraskelsen er at vi ikke finner mer spor av forfedre fra Afrika sør for Sahara, sier Krause.

Les også: Egypts kulturarv forvitrer

Mystisk Afrika-bånd

Hittil har studiet av Egypts demografiske utvikling særlig vært basert på skriftlige og arkeologiske kilder, og slutninger basert på arvemateriale hos moderne egyptere. Den nye studien etablerer egyptiske mumier som en viktig kilde til studiet av antikke mennesker.

De gamle egypterne var nært beslektet med mennesker i det østlige Middelhavet på samme tid, ifølge funnene. De hadde også genmateriale felles med datidens innbyggere på den tyrkiske halvøya og i Europa.

Forskerne understreker imidlertid at alle deres genetiske data stammer fra et bestemt utgravningssted sentralt i Egypt, og ikke nødvendigvis er representative for hele befolkningen i det gamle Egypt. Lenger sør kan innflytelsen fra Afrika sør for Sahara ha vært sterkere.

Forskerne tror det kom en DNA-innflytelse fra Afrika sør for Sahara for omkring 700 år siden, av årsaker som foreløpig er uklare. Denne innflytelsen betyr at moderne egyptere kan spore 8 prosent mer av sitt arvemateriale til Afrika sør for Sahara enn hva tilfellet er for mumiene.

Forskerne håper nå også å kunne besvare spørsmål som om migrasjon førte til befolkningsveksten i det gamle Egypt.

14:40 To skadd på båttur i Australia – truffet av flygende «sverdfisk»14:15 En av tre skal på utenlandsferie i sommer14:05 Amerikansk Taliban-kriger løslatt14:00 Nord-Korea klikket på Biden: – Dåre med lav IQ13:51 Kristoff syk foran ritt på hjemmebane13:50 WHO: Algerie og Argentina er malaria-frie13:49 Bystyre sier nei til bompenger og veiprising12:33 Djokovic, Nadal og Federer aktuelle motstandere for Ruud12:31 PSG-eieren siktet for korrupsjon12:08 Forskere sporer utslipp av ozonspisende gass til Kina11:51 Hurtigruteskipene skal gå på biogass11:43 Håkon holdt verdens første saksofonkonsert på Everest11:23 Oversikt: Her kan det bli streik i stat og kommune10:45 Ber DNB-kunder følge nøye med10:31 Tre omkom i tornado i Missouri10:22 Etterlyser debatt etter norsk fredsfiasko10:03 Flere løp ryker trolig for Jakob Ingebrigtsen10:03 Ny person pågrepet for drapsforsøk i Oslo 17. mai10:02 Norges Bank varsler bedre løsninger for raske betalinger09:49 Derfor gjør de unge klimaopprør09:26 Tre millioner år gammel mus gir nytt håp i fossil-forskningen09:07 Strømprisen opp 30 prosent i årets tre første måneder09:07 Tidligere sykkelpresident risikerer å miste verv på livstid09:06 Magnus Carlsens trener: Han nærmer seg eget toppnivå09:04 Israel skjerper på nytt restriksjonene for Gazas fiskere08:42 Ber folk ta kontakt før de begår overgrep mot barn08:26 Ledigheten ned til 3,5 prosent07:44 The Times: May kunngjør sin avgang fredag06:36 Skolene i Finnmark helt på bunnen i landssammenheng06:10 MDGs klimakrav krever «uhyre sterke virkemidler»06:04 Dette skjer i dag05:48 Mot brakseier for Modi i India05:45 Maner til kamp mot voldtekt som krigsvåpen05:39 Dette skjedde i natt05:12 Ni personer drept i bombeangrep i Somalia05:00 Streikende lærere inviteres med på ny storstilt klimaprotest05:00 Konservative under press i EU-valget04:51 Colombia ber om internasjonal hjelp med migrantstrøm fra Venezuela04:35 21-åring møter i retten tiltalt for voldtekt av 12-åring03:58 Eriksen Søreide mener handelskrigen truer norske jobber03:17 Varhaug-tiltalt var ruset på alkohol, hasj og MDMA02:40 Panasonic stanser samarbeid med Huawei02:17 Boligbrann på Hamar slukket01:05 USA vurderer å sende 10.000 flere soldater til Midtøsten00:58 Varslingssak henlagt i Vest politidistrikt00:24 Irans øverste leder refser Rouhani og Zarif00:07 Dommer vil ikke hindre at Kongressen får utlevert opplysninger om Trumps bankkontoer00:05 NATO varsler cyberløft00:02 Kvinner utgjør kun en femdel av artister på festivalscener22:56 Kajakk kantret utenfor Harstad – mann reddet opp av vannet22:33 Magnus Carlsen slo dansk sjakkyndling i første parti21:57 Solberg: Mindre bompenger, tregere utbygging21:55 Henrik Ingebrigtsen vant, Filip slått i sesongdebuten21:26 Lederen i Underhuset går av21:07 To menn pågrepet for drapsforsøk i Oslo 17. mai20:29 Komikere og klarsynte på plass for å se prinsessen og sjamanen20:13 Trump avbrøt møte med demokrater19:40 Glimt ut av cupen, flere eliteserielag slet seg videre19:30 Norge rykker ned en plass i Eurovision19:05 Tror Putin vil vise sin humane side: – Frode slipper fri i sommer18:41 Hardkjør mot Tybring-Gjedde på beredskap – beskyldes for ansvarsfraskrivelse18:16 Manchester Uniteds sesongbilletter utsolgt på rekordtid18:00 Mann alvorlig skadd i sykkelulykke i Kongsberg17:43 Fiskeriministeren vurderer tiltak etter omfattende fiskedød17:02 – Dette tar jammen lang tid16:53 Mener russerne «viser styrker» – måtte avskjære bombefly16:38 Fotballtrener Joar Hoff er død16:30 Svømmeforbundet stiller seg bak Tom Tvedt i presidentkampen16:17 – Reiste til utlandet og valgte å svindle Nav for dagpenger15:55 Conte svært nær Inter-jobben15:38 Europol aksjonerte mot smuglernettverk15:36 Sarri fortsetter gjerne i Chelsea14:59 Magnus Carlsen møter dansk kjempetalent14:50 SAS og Airbus skal utvikle elfly14:25 Turistbuss veltet i Italia14:17 Rekordmåned for norske drikkevarer14:11 SD-politiker etterforskes for seksuell trakassering14:01 Bensinen har aldri vært dyrere13:45 – Ap bør jekke seg ned litt13:24 – City og PSG er kun en stats leketøy13:20 – Regjeringen kan få barneliv på samvittigheten13:06 Umulig å hindre spredning av dødsalge13:02 Vått og fuktig over hele landet12:43 Tusenvis av ulovlige våpen beslaglagt - flere i Forsvaret og politiet er siktet12:18 Ekskonge åpner for å avgi DNA-prøve11:57 British Steel kollapser – tusenvis kan miste jobben11:48 Blander seg inn i betent sak11:27 Nå er Durek mer «populær» enn Trump – men én sak topper begge10:59 Kan Team Trump bringe fred til Midtøsten?10:48 Norsk sykkeltalent fikk proffkontrakt10:20 Seks drept og over 200 såret i valguro i Indonesia10:11 Løkes landslagsplass kan være i fare10:00 – Norwegian bruker ulovlige bagasjevekter09:59 Kunder ble belastet dobbelt09:45 Slik avslutter du HBO Nordic09:44 Klar for ny dialog om Kielland-ulykken09:42 Kun en av fem offentlige virksomheter bruker kunstig intelligens09:41 Hegerberg fikk høythengende pris09:17 – For mange muslimer er renter et større tabu enn å spise svinekjøtt09:10 Sikkerhetsregler for campingplasser utsettes