Analyserte DNA fra 3400 år gamle mumier

Tadjas sarkofag fra Abusir el-Meleq-funnet. Foto: Aegyptisches Museum und Papyrussammlung, SMB/Sandra Steiss. Via Phys.org.

Forskere har analysert DNA fra egyptiske mumier fra perioden 1400 f.Kr. til 400 e.Kr. Funnene avdekker overraskende slektsforhold i oldtiden.

Mumier og DNA

Mumier er lik som har blitt balsamert, behandlet med kjemikalier for at kroppen skal bevares. De ble ofte utstyrt med ansiktsmasker, tekstiler og smykker før ferden til dødsriket.

I det gamle Egypt ble balsamering tatt i bruk ved overgangen fra det tredje til det andre årtusen f.Kr. Egypterne mumifiserte sine døde på grunn av religiøse forestillinger. Bevaring av kroppen ble slett som en forutsetning for evig liv blant guder og forfedre. Det er også funnet enorme mengder dyremumier i templer og gravkamre, skriver SNL.no.

DNA er arvestoffet som finnes i alle celler. Ved DNA-analyse kan man karakterisere genene hos et individ. Analysene kan blant annet brukes til å kartlegge slektskap.

Kilde: SNL

Det gamle Egypt er en arkeologs våte drøm. Flotte sarkofager, digre pyramider og vakre hieroglyfer. Egypterne nedtegnet fortellinger om sine faraoer og guder, men også om dagliglivet. Alt er rike kilder til kunnskap om fortidens samfunn og forestillinger.

Men det har vært et hull i vår kunnskap om de gamle egypterne: deres kromosomer og arvestoff. Kjølige miljøer og permafrost kan bevare forhistorisk DNA som en naturlig fryseboks. Egypts hete klima skader arvematerialet, i mumienes gravkamre kan fukt være et problem, og kjemikaliene som ble brukt under balsameringsprosessen har også skadd genmaterialet, skriver Washington Post.

De første DNA-sporene man trodde stammet fra en mumie var trolig resultat av moderne forurensning. Mange forskere har vært skeptiske til studier av genfunn fra mumien til kong Tuntakhamon.

3400-1600 år gammelt DNA

Verena Schünemann ved Universitetet i Tübingen. Foto: Johannes Krause, via Phys.org.

Nå bidrar en internasjonal studie fra Max Planck-instituttet i Tyskland til å tette noen av de genetiske hullene i vår kunnskap. Forskerne analyserte data fra 90 mumier gravlagt mellom 1380 f.Kr., i perioden kjent som Det nye riket, frem til år 425 i romersk tid. Mumiene ble gravd ut i området Abusir el-Meleq sentralt i Egypt for 100 år siden.

Man fant informasjon om mitokondrie-DNA, som arves fra mor, hos 90 mumier. På grunn av forurensning av prøvene fant man detaljert kjerne-DNA, som arves fra begge foreldre, hos kun tre av mumiene.

Begge typer genmateriale viser at de gamle egypterne hadde lite DNA til felles med moderne afrikanere sør for Sahara. Deres nærmeste slektninger var mennesker som levde i Levanten i steinalderen og bronsealderen. Mumiene var altså nærmere i slekt med antikke europeere og anatoliere (folkeslag som levde i dagens Tyrkia) enn moderne egyptere er, skriver Nature . Studien er offentliggjort i tidsskriftet 30. mai.

Utgravingssteder Abusir-el Meleq vist med oransje kryss. Moderne egyptiske prøver brukt i studien vist med oransje sirkler. Grafikk: Annette Guenzel./Nature Communications, via Phys.org.

Den nye analysen har lykkes der tidligere studier av mumie-DNA har feilet ved å hente DNA også fra bein og tenner. Forskerne har forsiktig undersøkt det urgamle arvematerialet for å utelukke påvirkning fra moderne mennesker siden utgravningene begynte for et århundre siden.

Les også: 3800 år gammelt gravkammer funnet i Egypt

– Overraskende funn

– Gjennom 1300 år ser vi fullstendig genetisk kontinuitet, sier en av forskerne, paleogenetiker Johannes Krause ved Universitetet i Tübingen, ifølge Washington Post.

Egypts rike naturressurser og strategiske beliggenhet mellom tre kontinenter ga landet en intens, historisk veldokumentert utveksling med viktige kulturområder i Afrika, Asia og Europa. Det var internasjonal handel, men også utenlandsk invasjon av egyptiske kjerneområder. Særlig fra første årtusen f.Kr. så Egypt et voksende antall utlendinger som bodde og jobbet innen landets grenser, og var åsted for en serie utenlandske herskere: libyere, assyrere, persere, grekere, romere, arabere, tyrkere og briter. «Bevegelsen av mennesker, varer og ideer gjennom Egypts lange historie har gitt opphav til intrikat kulturelt og genetisk utveksling og forbindelser», skriver forskerne.

Krause sier han er overrasket over ensartetheten i arvematerialet over den lange perioden som er studert. Tross gjentatte erobringer finner forskerne lite genetisk endring i dette tidsrommet.

– Den andre store overraskelsen er at vi ikke finner mer spor av forfedre fra Afrika sør for Sahara, sier Krause.

Les også: Egypts kulturarv forvitrer

Mystisk Afrika-bånd

Hittil har studiet av Egypts demografiske utvikling særlig vært basert på skriftlige og arkeologiske kilder, og slutninger basert på arvemateriale hos moderne egyptere. Den nye studien etablerer egyptiske mumier som en viktig kilde til studiet av antikke mennesker.

De gamle egypterne var nært beslektet med mennesker i det østlige Middelhavet på samme tid, ifølge funnene. De hadde også genmateriale felles med datidens innbyggere på den tyrkiske halvøya og i Europa.

Forskerne understreker imidlertid at alle deres genetiske data stammer fra et bestemt utgravningssted sentralt i Egypt, og ikke nødvendigvis er representative for hele befolkningen i det gamle Egypt. Lenger sør kan innflytelsen fra Afrika sør for Sahara ha vært sterkere.

Forskerne tror det kom en DNA-innflytelse fra Afrika sør for Sahara for omkring 700 år siden, av årsaker som foreløpig er uklare. Denne innflytelsen betyr at moderne egyptere kan spore 8 prosent mer av sitt arvemateriale til Afrika sør for Sahara enn hva tilfellet er for mumiene.

Forskerne håper nå også å kunne besvare spørsmål som om migrasjon førte til befolkningsveksten i det gamle Egypt.

07:07 Professor med brannfakkel: – Fritt fram å si nei til kontanter06:52 Over tusen år gammelt skip funnet på Edøy i Smøla06:46 Ødegaards Madrid-retur glipper for TV 2-seerne, fikk velge kamp «feil» uke06:37 Bare 75 prosent sikkert at norsk EM-plass gir spill på Hampden og Wembley06:19 Trump håper å bli stilt for riksrett06:00 Sterke historier fra samer strømmer inn til sannhetskommisjon06:00 Landslagstreneren stolt av «startnekt-Østberg»06:00 Én av fire europeere har antisemittiske holdninger05:50 Dette skjer i dag05:30 Dette skjedde i natt05:30 Høie vektlegger samarbeid i ny sykehusplan05:29 Drapssiktet tok opp millionlån i morens navn05:23 Brasils president Jair Bolsonaro stifter nytt parti05:11 Tidligere e-sjef i Australia advarer om kinesisk innblanding05:07 Samarbeidet med Litauen i flere måneder om utvekslingen av Frode Berg05:04 Zuccarello med scoring mot Avalanche04:25 Norge pådriver bak global godkjenning for utdanning04:09 Chiles president sier politiet kan ha brutt regler03:20 Arbeidsgivere er positive til å ansette innvandrerkvinner – få søker03:12 Irakiske tjenestemenn: Åtte demonstranter drept i Bagdad02:37 Mexico City innfører unntakstilstand på grunn av vold mot kvinner01:55 Ocean Viking har plukket opp 90 migranter i Middelhavet01:28 De konservative får 26 ganger mer i bidrag enn Labour01:04 Utland scoret fem mål i ligacupkamp01:04 Store demonstrasjoner mot regjeringen i Colombia00:54 Frist for nye grenser for svevestøv utsatt for andre gang00:20 Tallet på døde stiger etter angrep i Mali23:44 Opprørspoliti mot begravelsesfølge i Bolivia22:57 Ventura slo tilbake etter katastrofestart22:29 Helsevesenet kommer ikke til å nå målene om redusert antibiotikabruk21:47 Senterpartiet vokser på ny partimåling21:32 «Hvaldimir» har flyttet sørover21:07 Nye Nav-svar fra Hauglie – SV ikke fornøyd21:04 Nye vitner bekrefter Giulianis rolle20:56 Solberg klarte ikke å presse mer klimakutt ut av søsterpartier i EPP20:40 Tine slutter med sekstimers arbeidsdag20:19 To jagerflygere omkom i ulykke19:37 Russlands friidrettspresident suspendert i dopingsak19:24 Fire personer pågrepet etter voldshendelse i Sandnes19:23 Demonstrerer mot homoterapi: – Vi har en statsminister som er for feig19:12 Kvinne fortsatt på sykehus etter knivstikking i Drammen18:58 Falsk pilot tatt på flyplassen – etter 15 flyturer18:57 Skiekspert etter Østbergs startnekt: – Det blir spekulasjoner18:41 Edvard Hoem vant hedersprisen under Bragepris-utdelingen18:24 Frode Berg ønskes som vitne i spionsøksmål mot staten17:50 NHO møter kraftig klima-kritikk fra flere hold17:39 Netanyahu tiltales for korrupsjon17:24 Fotgjenger påkjørt ved Lørenskog stasjon17:06 To personer pågrepet på asylmottak i Østfold16:31 Palestinske barn lærte at martyrdød er «det viktigste i livet» – nå endres pensumbøkene16:14 22-åring dømt til psykisk helsevern for drapsforsøk16:14 Mann tiltalt for å ha voldtatt kvinne på busstopp i Bergen15:59 Karin (90) krever OL-gull sitt: – Jeg fikk et merkelig svar15:44 Kvinne til legevakt etter voldsepisode i Sandnes15:43 Mourinho åpnet Tottenham-jobben med å rose Pochettino14:53 Haaland er ikke kvitt kneskaden14:36 Labour legger fram detaljert valgprogram14:35 Johaug om Østberg: – Viktigst at hun har det bra14:33 16 personer funnet innestengt i lastebil på Stena Line-ferge14:10 Riksadvokaten refser Nav for taushet om trygdeskandalen13:53 Politiet inviterer: Er dette Norges verste overnattingssted?13:31 UD fraråder reiser til Bolivia13:21 Medier: Milan har tilbudt Zlatan kontrakt13:15 Fire tenåringer tiltalt for ran av 16-åring på lokaltog12:51 Helseproblemer stopper Ingvild Flugstad Østberg12:50 Kringkastingssjefen: – Et av de mest vellykkede satireinnslagene vi har hatt12:28 Nav venter fortsatt lav ledighet12:27 Ulsruds curlinglag slått ut av EM med knapp margin12:01 Farlig, dansk gjengleder på flukt: Pleier fikk pistol mot nakken11:42 Forskere har påvist hudkreftgener11:15 – Som et kaldt gufs fra DDR- og Sovjettiden10:53 – Ingen er bedre for United enn Solskjær10:41 Ving overtar tolv hoteller i Spania10:00 Knivstikking på arbeidsplass i Oslo09:45 Ber om hjelp til å stanse påstått pyramidesystem09:43 Sønn av dansk IS-medlem hentes hjem til Danmark09:43 Kina varsler at de vil gjengjelde Kongressvedtak om Hongkong09:42 Eldre kvinne døde i busspåkjørsel08:45 Dyretragedien i Australia – her reddes Lewis ut av flammehavet08:37 Hitlers flosshatt solgt for over 500.000 kroner07:53 Widerøe mener MDGs politikk truer kortbanenettet07:42 Australias statsminister avviser sammenheng mellom klimaendring og skogbranner07:33 Siv Jensen ber Trygve Slagsvold Vedum bytte side07:05 Blytung beskjed til skiskyttersporten: Kan bety dødsstøtet06:39 Thingnes Bø om sin kalkulerte «gambling»: – Det skal absolutt være mulig06:36 Elverum vil runde 35.000 tilskuere i mesterligaen06:03 Riksrett åpningstema i debatt mellom presidentkandidater06:00 Sveriges Riksbank tar klimagrep – vil kvitte seg med «brune» obligasjoner05:50 Dette skjer i dag05:45 En av seks i Bergen kommune lot seg lure av falsk epost05:30 Dette skjedde i natt05:30 – Regjeringen er besatt av monsterveier som vi ikke trenger05:16 18 jihadister drept i Burkina Faso05:00 VG: Staten har gitt norske kommuner bøter for 1,4 milliarder kroner04:45 Medisiner billigere i Norge enn i mange andre land03:53 Northugs manager slutter etter ni måneder03:38 Bellona-grunnlegger skal lede kamp mot vindmøller03:02 Kongressen vedtok lovforslag om menneskerettigheter i Hongkong03:00 Flere døde i eksplosjon i fyrverkerifabrikk på Sicilia02:59 Ap vil fjerne ostehøvelen i offentlig sektor