Kommentar:Startsiden runder 20 år

– Vi vil svært gjerne fortsette å være en gratis tjeneste for våre brukere, gratis i den forstand at annonsørene finansierer det hele, skriver adm. dir. Espen Udland.
– Vi vil svært gjerne fortsette å være en gratis tjeneste for våre brukere, gratis i den forstand at annonsørene finansierer det hele, skriver adm. dir. Espen Udland.
Artikkelen fortsetter under annonsen

På 20 år har Startsiden gått fra å være et hjemmesnekret produkt til å bli et produkt de fleste nordmenn har et forhold til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Startsiden startet som et «kjøkkenbordprodukt» hjemme hos gründer Tom Ottmar. Tom ønsket at nysgjerrige og søkende mennesker, på en enkel, kjapp og sikker måte, skulle finne frem i informasjonsjungelen på internett. Tom lanserte startsiden.no 10. juni i 1996.

Espen Udland er administrerende direktør i Startsiden.
Espen Udland er administrerende direktør i Startsiden.

Startsiden ble raskt en svært populær og høyt verdsatt tjeneste. Startsiden ble tidlig rangert som en av Norges mest brukte nettsider, og brukerne fortalte oss at måten Startsiden organiserte og tilbød en strukturert og god oversikt over kvalitetsressurser på internett, har vært en betydelig hjelper til å få den norske befolkning til å ta i bruk internett i sin hverdag.

Startsiden vokste, Telenor og Schibsted kjøpte seg inn som eiere og dette ga Startsiden mulighet for ytterligere utvikling. Selskapet utviklet en rekke nye produkter og tjenester, som f.eks. ABCSøk, nettavisen ABCNyheter, videotjenestene SeDenne og Zooom, nynorskversjonen Startsida og nynorske nettavisen Framtida med mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2006 kjøpte Telenor ut Schibsted og i dag sitter Telenor med en eierandel på 99,61 prosent av aksjene.

I løpet av disse 20 årene har samfunnet vært gjennom en formidabel teknologisk revolusjon. Både Startsiden og våre underprodukter har fulgt med på den såkalte transformasjonen – og har samme grunnfilosofi for vår tilstedeværelse på mobile plattformer som vi hadde på desktop for to tiår siden.

Til sammen jobber godt over 60 medarbeidere hardt hver eneste dag, for å tilby rundt 2,5 millioner ukentlige brukere det aller beste. Vi har som grunnfilosofi at våre brukere, fremdeles, skal finne frem til vesentlige og mye brukte nyttetjenester og innhold på nett. Vi vil svært gjerne fortsette å være en gratis tjeneste for våre brukere, gratis i den forstand at annonsørene finansierer det hele.

Redaktørene i ABC Startsiden og ABC Nyheter er begge medlemmer av Redaktørforeningen og slutter opp om Redaktørplakaten og den norske redaktørtradisjonen. Vi skal være et uavhengig medieselskap, som utfører en fri og uavhengig redigering av vårt redaksjonelle innhold.

Vi setter umåtelig stor pris på alle våre lojale brukere, som hjelper oss med innspill og kommentarer om hva vi kan gjøre enda bedre.