Politikk
Konkurranse om jernbane:
Solvik-Olsen i uvisse om NSBs pensjonsforpliktelser
Kort tid før NSB skal kastes ut i konkurranse om toganbud, vet ikke staten hvilken pensjonsforpliktelse selskapet stiller med.
Det er uavklart hvilken økonomiske belastning i form av pensjonsforpliktelser statseide NSB skal stille med i anbudskonkurransen om jernbanedrift som etter planen skulle ha skjedd 3. februar.
Og det er uvisst når avklaringen er på plass.
Det skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Sverre Myrli.
Uvisshet om selskapets bedriftsøkonomiske stilling er dermed situasjonen kort tid før Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal ut på anbud.
Nå opplyser samferdselsministeren at utlysingen er utsatt fra februar til en gang utpå våren.
Han kan likevel ikke love at pensjonsspørsmålet er avklart før det skjer.
Les: Utsetter anbudskonkurransen på jernbane
– Ødeleggende for NSB
– Dette er en veldig alvorlig situasjon for NSB, sier Sverre Myrli til ABC Nyheter.
– NSB, som nå blir vingeklippet for en rekke funksjoner, blir bare et bemanningsselskap etter jernbanereformen, innleder han.
– Når NSB skal konkurrere og ha med seg en tung ryggsekk med pensjonsforpliktelser på mange milliarder, vil det være ødeleggende for NSB, slår Myrli fast.
Samferdselsministeren begrunner manglende avklaring med at løsningen må godkjennes av EFTAs overvåkingsogan ESA.
– Og vi vet jo at de ikke avklarer så raskt, sier Myrli.
– Gir håpløst utgangspunkt
Like usikker kan de ansattes vilkår bli. En god pensjonsordning er dyrere enn en dårlig, og nå blir det fritt fram for konkurranse med selskaper som kan konkurrere med lavere pensjonskostnader.
– Det er ganske dramatisk at pensjonsforpliktelsene ikke er avklart. Uten krav til minst like god pensjonsordning som NSBs i anbudsdokumentene, gir det et helt håpløst utgangspunkt for NSB, sier leder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund til ABC Nyheter.
Lønnskonkurranse på skinner?
– Målet med konkurranseutsetting av jernbanen er ikke å spare penger ved å la togselskaper konkurrere på lavest mulig lønn og pensjon, forsikret samferdselsminister Solvik-Olsen overfor ABC Nyheter i fjor.
Han ville imidlertid ikke sikre dette i anbudsbetingelsene.
Nå lover han i FriFagbevegelse at dagens ansatte ikke skal miste sine opptjente pensjonsrettigheter.
– Vi kan ikke akseptere at verdien av ordningen svekkes, sier forbundsleder Jane B. Sæthre.
Hva som skjer i framtida hvis virksomheten blir overdratt til andre selskaper, er imidlertid i det blå.
Loven gir de ansatte som blir med over til en ny bedrift ved virksomhetsoverdragelse, rettigheter. Men pensjonsordningene er ikke omfattet i kravene, og lønnsavtalen gjelder kun i tariffperioden den ansatte er inne i.
– Lønns- og konkurransevilkår er det anbudkonkurransen vil dreie seg om. Alt det andre ligger fast, utenom den såkalte kreativiteten de snakker om, sier Jane B. Sæthre.
Les: Solvik-Olsen garanterer ikke lønnen og pensjonen
Artikkelen er oppdatert etter at det ble kjent at datoen for utlysing utsettes