Norge

Kolumbus: Blir aldri dyrere enn månedskortet

Hvorfor skal du betale full pris på kollektivtransporten, hvis du bare skal reise to stopp?

I de fleste byer må du betale full pris på en reise, når du bare skal to stopp. Hvorfor?
Publisert Sist oppdatert

Hvis du skal kjøre kollektivtransport, enten det er t-bane i Oslo, bybanen i Bergen eller bussene i Kristiansand, må du betale samme pris for å kjøre et stopp, tilsvarende som om du kjører fra et endestopp til et annet. Det er altså sonesystemet som gjelder i de fleste byer. Men én by skiller seg ut.

Hvorfor er det sånn?

Står fast ved sonesystemet

Pressekontakt i Vestland fylke for Skyss kollektivtransport, Øystein Strømmen, forteller til ABC Nyheter at det både er fordeler og ulemper ved en slik ordning.

– Fordelen med et sonesystem er at det gir enkle og forutsigbare priser, både for enkeltbilletter og periodebilletter. Det gjør at det er enklere å forstå prisen, enklere å vite hva man betaler for kollektivtransport, og også enklere å sammenligne med andre reisemåter.

Videre legger han til at ulempen vil bli at prisen regnes ut etter en formel som ikke nødvendigvis er enkel å forstå.

Bybanen i Bergen er en av byene med sonesystem, det gjelder også for Agder kollektivtransport. Foto: Foto: Marianne Løvland / NTB
Bybanen i Bergen er en av byene med sonesystem, det gjelder også for Agder kollektivtransport.

Dette mener også markeds- og kommunikasjonssjef i Agder kollektivtrafikk, Terje Mathisen. De følger også denne modellen.

– Én sone tilsvarer én kommune, og kundene vet at prisen avhenger av antall soner de reiser gjennom, ikke hvor langt de faktisk reiser. Dette gjør prisingen mer enkel og oversiktlig enn et potensielt komplekst avstandsprisingssystem som kan være vanskelig å kalkulere, sier han til ABC Nyheter.

Med andre ord er det flere som foretrekker sonesystemet framfor noe annet, og dette for å kunne gi tilbud som gjelder alle passasjerer.

Et av landets største kollektivtransportselskap, Ruter, ser heller ikke ut til å ville prøve et nytt system.

Pressevakt i Ruter, Eilif Swensen, forteller i et intervju med ABC Nyheter at Akershus fylkeskommune (og Oslo) ønsker å se på pris- og sonestrukturen med nye øyne, men at utover dette er det ingen konkrete planer om endring av sonegrensene.

Se video: «Du skal være veldig gravid før jeg reiser meg»

Tenker annerledes enn de andre

Men en by har nemlig valgt en annen løsning.

– Nå kan du betale kun for det du reiser med buss, tog eller båt, opplyser først Stavanger Aftenblad.

Ifølge kollektivselskapet, Kolumbus i Rogaland fylke er det per dags dato det eneste selskapet hvor billettprisen regnes ut ifra hvor langt du skal kjøre.

Dette er et prøveprosjekt enn så lenge, men kommunikasjonssjef i Kolumbus, Jon Dagsland sier at det allerede har gått over all forventning.

Kolumbus mener dette er en klok vei for bedre inntekssikring på sikt, altså at hvor mye folk betaler mer presist sammenfaller med hvor langt og hvor mye man reiser versus det gammel takstmodellen muliggjør.

Kolombus i Rogaland fylke tester ut et helt nytt system for reisende med kollektivtransport. Foto: Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
Kolombus i Rogaland fylke tester ut et helt nytt system for reisende med kollektivtransport.

– Dette er en egenutviklet løsning som fungerer slik at prisen bestemmes av en startpris + en kilometerpris som faller litt, jo lenger man reiser. Man kjøper altså ikke billett på forhånd, reisen måles underveis ved hjelp av GPS og man betaler etterskuddsvis, skriver prosjektleder for ny betalingsløsning i Kolumbus, Mathias Molden til ABC Nyheter.

Han presiserer også at det kan sammenliknes litt mer Ruter Reis, der man også får en kvantumsrabatt på enkeltbilletter som øker etter hvor ofte man reiser.

Kommet for å bli

Ifølge dette prosjektet trenger ikke du som reisende å foreta deg noe, du trykker på en knapp i appen før du reiser, så hopper du på bussen, toget eller båten og så registreres reisen, deretter avsluttes turen automatisk.

Molden forteller videre at dette prosjektet har fått svært gode tilbakemeldinger fra brukerne og selskapet tror og håper at det har kommet for å bli.

– Vi har også innført prisgaranti, slik at det aldri vil bli dyrere enn det klassiske månedskortet.