Norge
Kolonial.no har byttet ut plastposene med pappesker: – Vi har lenge vært en plastposeversting
– Vi er glade for at kundene har pushet på, og vi har hørt dem, sier Kolonial.no. Pappeskene de nå bruker skal redusere CO2-utslippet med 40 prosent per eske.
– Vi har lenge vært en plastposeversting, det har kundene gitt oss klar beskjed om, sier kommunikasjonsdirektør Louise Fuchs i Kolonial.no til ABC Nyheter.
Kritikken har blant annet gått ut på at Kolonial.no har brukt uforholdsmessig mange poser ved levering av varer. ABC Nyheter-journalist Martin Huseby Jensen beskrev hvordan han opplevde at 36 varer ble fordelt på hele 6 bæreposer. Kolonial.no er en miljøsinke som bør skjerpe seg, raste han på kommentarplass i oktober. Bæreposen er på vei ut, svarte Kolonial.no.
Og 1. desember gjorde dagligvarebutikken på nett som lovet, de kuttet ut plastposene og begynte å levere varene i egendesignede pappesker.
– Pappeskene reduserer CO2-utslippet med 40 prosent per eske. Så vi tror det er et veldig bra alternativ. Det har tatt tid, men vi er veldig fornøyde med å ha kommet frem til dette alternativet, sier Fuchs.
Les også:Kenya forbød plastposer for to år siden – slik gikk det
Testet ulike løsninger
Valget falt på pappeskene etter en lang prosess med å teste ut diverse andre løsninger, som pantbare handlenett, gjenbrukbare plastposer og returkasser, som alle ble forkastet av ulike årsaker, forklarer hun.
– Kundene våre har engasjert seg veldig for dette, og vi har svart at vi har jobbet med det. Og det har vi virkelig.
Eskene er lokallaget av et bølgepappfirma i Halden, og der Kolonial.no tidligere brukte tre plastposer, kan de nå bruke cirka en pappeske, litt avhengig av hva man pakker.
Les også:Faktisk.no: Nei, man kan ikke slå fast at papirposer er bedre for miljøet enn plastposer
– Vanskelig for forbrukerne å gjøre de beste valgene
Pappeskene har i tillegg den fordel at de blir ekstremt små når man bretter dem sammen. Eskene kan man enten resirkulere selv eller sende tilbake med sjåføren ved neste levering, forklarer kommunikasjonsdirektøren.
– Vi er glade for at kundene har pushet på. Og vi har hørt dem.
– Det er veldig komplisert dette spørsmålet om papp målt opp mot plast i et klimaperspektiv. Det er vanskelig for forbrukerne å finne informasjon og gjøre de beste valgene. Vi er veldig glad i å regne, og vi har gjort en stor regnejobb for å finne ut hva som er riktig å bruke når du bestiller mat på nett fra oss. Pappeskene vi bruker er mer effektive for oss og bedre for varene.
Pappeskene har kun vært i bruk i få dager, men responsen så langt har vært positiv, ifølge Fuchs.
– Folk virker veldig fornøyde. Vi har fått mye hyggelige tilbakemeldinger fra kunder som skriver til oss og sier «endelig», samt mye bra kommentarer og respons til kundesenteret, til sjåfører og i sosiale medier, sier hun.
– Når man skal ta klima, kundetilfredshet og effektivitet med i beregningen er dette en supergod løsning. Vi har noen fordeler sammenlignet med en fysisk butikk, og som bransje har vi ansvar for å legge bedre til rette for at folk kan ta bedre klimavalg, fortsetter hun.
Les også:Dansk rapport: – Gir inntrykk av at det er fint å bruke plastposer
juleideer fra kreative ideer