Kjøpte skjermkort med stillemodus – ble bråk med nettbutikk
Hva har du egentlig krav på når nettbutikken sender feil vare, og hvor går grensen for hva som kan kalles «tilsvarende vare»?
Hva betyr egentlig «tilsvarende vare» når en nettbutikk gjør feil? For «Alex», som ikke ønsker å stå frem med fullt navn, ble det som skulle være et godt kjøp, byttet ut med frustrasjon og en støyete diskusjon.
Opplysningene bygger på Alex' egen beskrivelse av hendelsen i et innlegg på Reddit. ABC Nyheter har bekreftet historien gjennom skriftlig kontakt med ham.
Etter å ha lett lenge, fant Alex endelig et ettertraktet og stillegående ASUS-skjermkort hos nettbutikken Proshop.no til 25.790 kroner.
Alex bestilte kortet nettopp fordi det hadde stillemodus som reduserer støy.
Kjøpet var i boks. Kort tid etter tikket det inn en e-post.
Butikken hadde gjort en feil. Det viste seg at skjermkortet var utsolgt, og Proshop hadde feilsendt et helt annet produkt til Alex.
– Jeg kunne godt ha ventet noen uker om det var nødvendig, men kortet jeg hadde bestilt var det usikkert når de fikk inn igjen, sier han.
Nettbutikken tilbød andre skjermkort, som de beskrev som tilsvarende i kvalitet, ytelse og pris.
Dette avviste Alex blankt, fordi de alternative kortene manglet den avgjørende stillemodus-funksjonen han hadde betalt for.
– Støynivået var det viktige for meg, sier han.
Men er Proshops løsning i samsvar med loven?
Forbrukerrådet: – En mangel etter loven
Ifølge forbrukerjurist Nora Wennberg Gløersen i Forbrukerrådet, er loven tydelig på dette.
– Når du som kunde kjøper en vare, skal du få akkurat det du har bestilt. Her er forbrukerkjøpsloven streng. Varen skal være i samsvar med det som følger av avtalen, både med hensyn til «art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning». Det er ikke slik at selger kan sende deg noe lignende eller tilsvarende, fordi de mener varene er like nok til at det må være greit, sier hun.
Gløersen understreker:
– Får du et annet grafikkort enn det du har bestilt, er det snakk om en mangel etter loven.
I slike tilfeller sier Forbrukerrådet at man kan kreve prisavslag, omlevering eller heving av kjøpet.
Dette har du krav på om du havner i en slik situasjon:
– Hvis vilkårene for å heve kjøpet er oppfylt, får du igjen pengene mot å sende grafikkortet tilbake til butikken. Ender du opp med å måtte kjøpe riktig grafikkort hos en annen leverandør, kan du kreve at selger dekker eventuelle kostnader som påløper ved dekningskjøpet – for eksempel prisforskjellen hvis den nye varen er dyrere. Her er det viktig å huske på at du har en plikt til å begrense selgers tap, slik at du velger rimeligste løsning.
Proshop beklager feilen
– Dersom vi ikke er i stand til å levere en vare, så vil vi tilby en løsning hvor vi foreslår et tilsvarende produkt, ellers lar kunden heve kjøpet, sier Kristian Møller i Proshop.
I Alex' tilfelle ble det foreslått et annet grafikkort til samme pris, som nettbutikken beskriver som et «lignende kort og er identisk under kjøleren». Samtidig vedgår de at kortet «kanskje bråker litt mer».
Proshop tilbød også et kort med høyere ytelse, men krevde 6000 kroner ekstra.
Alex avviste begge forslagene.
– Jeg har prøvd å få tak i produktet siden lansering i slutten av januar, så det har gått med en del tid i forsøk på å kjøpe produktet. Jeg har forståelse for at dette er kjipt for Proshop, men det er jo Proshop som har gjort en feil her og ikke opprettholdt sin del av avtalen, sier han.
Alex legger til:
– Jeg mener det ikke skal være slik at forbrukere må ha full kontroll på hva de har rett på for å faktisk få det de har rett på. Jeg mener det er en uting at profesjonelle aktører prøver seg fram for å se hva de får folk til å gå med på for å minimere eget tap, til ulempe for forbrukeren.
Proshop erkjenner å ha sendt feil produkt, men mener de har håndtert den i tråd med interne rutiner.