Kan bli politianmeldelse etter konkursen

Det jobbes fortsatt med Fisker-boet i Norge.

Fisker Norway gikk konkurs i fjor sommer. Det jobbes fortsatt med å kartlegge boet til selskapet.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no.

Det startet lovende med mange kunder i kø – men endte med svakt salg og konkurs: Elbilen Fisker Ocean fikk et kort og turbulent liv, før Fisker gikk under som bilprodusent. 

Fisker Norway ble slått konkurs i fjor sommer. Da hadde drøyt 400 eksemplarer av bilen blitt solgt til norske kunder.

Bak denne satsingen sto dansk-amerikanske Henrik Fisker. Med base i USA, hadde han utviklet bilen og lanserte den med brask og bram. Men Fisker havnet raskt i problemer. De første eierne rapporterte om en bil der mye ikke virket som det skulle. Salget stoppet opp og kassen var snart tom. 

– Kan være alvorlig 

I Norge jobber bostyrer Egil Hatling fortsatt med bobehandlingen. Her er det nå kommet inn krav på hele 620 millioner kroner. 

Her står flere eksemplarer av Ocean utenfor det beskjedne hovedkvarteret til Fisker, i Vestby sør for Oslo.

Nå skriver bransje-nettstedet BilNytt.no at Hatling konstaterer brudd på både aksjelovens krav til forsvarlig egenkapital og regnskapslovens krav til oppbevaring av regnskaper. Fisker Norways regnskap ble for øvrig oppbevart i USA. 

– Brudd på bestemmelsene kan være alvorlig, men boet har foreløpig ikke tatt stilling til om forholdene er av en slik alvorlighetsgrad at de skal anmeldes til politiet, sier Hatling, til BilNytt.no.

Les også: Gigantisk priskutt – men solgte med en advarsel

Kona var styreleder

Her hører det også med til saken at Henrik Fiskers kone, Geeta Gupter Fisker, var styreleder i det norske selskapet. Hun har ifølge Hatling ikke vært så enkel å gå tak i. 

Fisker Ocean fikk veldig mye positiv oppmerksomhet før lanseringen, men da de første bilene begynte å komme ut til kundene, snudde det fort.

Til BilNytt.no sier bostyreren også at flere biler ble solgt eller gitt bort til selskapets agenter i Norge. Han mener disse tilhører boet og har tatt ut stevning. Denne skal behandles i tingretten i mars. 

1,57 millioner av kravene i boet består av lønnskrav og feriepenger til tidligere ansatte. Hele 457 millioner handler om gjeld til Fisker Østerrike, hvor bilene ble produsert. I likhet med de øvrige selskapene i Fisker-sfæren, er også dette konkurs. 

Les også: Morten betalte 700.000: – Bare å kjøre så lenge det går

Eierne har gått sammen

Fisker-salget i Norge stoppet på 409 biler. I tillegg satt konkursboet igjen med et 70-talls eksemplarer av Fisker Ocean.

– Av disse bilene er rundt 15 å betrakte som rene delebiler, sa Hatling til Broom, etter konkursen. 

Designet var blant styrkene til Fisker Ocean. Bilen hadde også flere innovative løsninger.

En av hans oppgaver var å selge disse bilene. Det lykkes også. Etter noen måneder ble de fleste av bilene eksportert til Danmark. 

Fortsatt ligger det en håndfull eksemplarer av brukte Ocean til salgs i Norge, disse er på ingen måte enkle å selge.

Etter konkursen har norske Fisker-eiere for øvrig gått sammen og stiftet Fisker Owners Club Norway (FOCN). De jobber for å hjelpe eierne, informere og utveksle erfaringer.

Les mer: Dette skjedde med konkurs-bilene