Kan bli kamp om bilene før jul
Nå blir det innspurt og full fart.
Denne artikkelen ble først publisert hos Broom.
Går det som regjeringen ønsker, blir det moms fra 300.000 kroner på alle elbiler, fra 1. januar 2026.
Etter at nyheten sprakk, blir det rapportert om travle tider og stor pågang av kunder hos mange forhandlere. Nå ligger det an til et rush av bestillinger resten av året, fra kunder som vil unngå momsøkningen.
De siste ti årene har det i gjennomsnitt blitt registrert om lag 42.000 nye biler i årets tre siste måneder. Nå venter Bilimportørenes Landsforening en kraftig økning, etter mønster fra forrige gang regjeringen gjennomførte endringer i momsgrensen for elbiler.
Tydelig trend
– Regjeringens momssjokk gjør at nybilprognosen som ble oppdatert for bare noen uker siden, vil bli sprengt, sier Iman Winkelman, leder for næringspolitikk og analyse i BIL.
Tallene for antall nyregistrerte kjøretøy i perioden 2014 - 2024 viser en tydelig trend:
De siste ti årene har gjennomsnittlig personbilsalg ligget på 149.618 kjøretøy. Om lag 28 prosent av personbilene som registreres hvert år, får skilter i årets tre siste måneder.
Slo ned som en bombe, les mer her:
Tredje beste salgsår
I år ligger det an til å bli mye høyere. Winkelman drar parallellen tilbake til høsten 2022.
– 6. oktober 2022 varslet regjeringen innføring av vektavgift og moms på elbiler over 500.000 kroner. Dette medførte et enormt byks i nyregistrerte kjøretøy: Gjennom de tre siste månedene av 2022 ble det registrert hele 71.563 nye personbiler, eller drøyt 942 dager per virkedag. BILs analyse av OFVs registreringsstatistikk viser at drøyt 4 av 10 biler som ble registrert i 2022, ble registrert etter at regjeringen la frem sitt forslag om innføring av vektavgift og toppmoms på elbiler, sier Winkelman.
Han legger til:
– Dersom man legger til grunn en tilsvarende registreringsboom som de tre siste månedene av 2022, vil det i 2025 bli registrert om lag 173.600 nye personbiler for året som helhet. Det vil innebære at 2025 blir et av de beste årene for antall registrerte personbiler - kun slått av 2021 og 2022.
Slik ble det tidenes nest beste bilår i Norge
Sette fyr på markedet
Mange importører og forhandlere jobber på spreng med å få tak i nye biler som kan leveres ut i år. For enkelte av dem er det en stor utfordring å skaffe nok biler, her spiller blant annet også transport-tid inn. Dermed kan det også bli kamp om de mest attraktive modellene, før nyttårsrakettene skal fyres opp.
Knut Arne Marcussen, PR- og kommunikasjonssjef i Xpeng Motors Norway, er en av mange som opplever betydelig økning i etterspørselen:
– Forslaget til statsbudsjett var ikke langt unna å sette fyr på markedet og kom brått på. Nå kommer vanlige folk ned fra gjerdet, sier Marcussen, til bransje-nettstedet BilNytt.no. De følger det norske bilmarkedet tett og har i det siste rapportert om full fart hos mange merker.
Ønsker seg utsettelse
For bilimportørene er store endringer noe de helst vil unngå:
– Store avgiftsøkninger som innebærer tusenvis i økte utgifter for en bilkunde, bør varsles i god tid slik at både bilbransjen og husholdningene får tid til å tilpasse seg. Vår sterke anbefaling til Stortinget er at man utsetter reduksjonen av momsgrensen til 1. april neste år slik alle som har kjøpt bil i høst, unngår et stort og uventet avgiftssjokk på tidspunkt for levering og registrering av bilen på starten av nyåret, sier Winkelman.