Næringsliv
Johaug fryktet enormt inntektstap: – Pågangen er i alle fall ikke blitt mindre
Therese Johaug (29) har fått nye sponsorer tross dopingdommen.
Den dopingtatte langrennsløperen Therese Johaug tjener fortsatt gode penger til tross for dopingkarantene og ett år uten deltakelse i internasjonale langrennskonkurranser.
Til Dagens Næringsliv sier manager Jørn Ernst at det kun er skiprodusenten Fischer som trakk seg som sponsor for Johaug etter dopingsaken.
Kontrakten var verdt flere millioner i året.
Les også:Therese Johaug: – Idrettsgleden er nok ikke det den en gang var
Tre nye kontrakter
Etter utestengelsen har 29-åringen i stedet opplevd stor pågang fra nye sponsorer.
– Vi har signert tre nye avtaler til nå siden den endelige dommen i august og har gjort en del ulike aktiviteter med andre aktører. Det virker ikke som om sponsordelen av dette har latt seg påvirke av denne saken. Pågangen er i alle fall ikke blitt mindre, sier han.
29-åringen sier til avisen at satsingen på sitt eget klesmerke går bra.
– Jeg har sett at det er mye annet man kan holde på med, og at man kan klare seg uten det som har være en så stor del av livet, sier Johaug til avisa.
Les også: Johaug får finsk støtte: – Det gjør meg kvalm
– Gjør det godt i Norge
Active Brands, deleier av varemerket Johaug, melder om en positiv utvikling for Johaug-merkevaren.
– Det har vært et godt år for Johaug-merkevaren, og vi er omtrent på budsjett. 2018 ser meget lovende ut, og vi ser at potensialet er så stort at vi tenker å satse internasjonalt i løpet av to år, sa direktør for nordisk virksomhet i Active Brands, Øystein Bråta, til NRK i desember.
Bråta mener at dopingsaken ikke har påvirket klessalget.
– Nei, faktisk tvert imot. Vi trakk merkevaren i Finland, og har kun noen få butikker i Sverige, men i Norge gjør produktene det godt. Therese har nå mer tid til å utvikle merkevaren sin, og kan være tettere på produktet. Det tror vi er positivt, sa han.