Norge
Jo – det skal faktisk være sånn
Denne løsningen har du neppe sett før.

(Artikkelen er først publisert av Broom): Sikkerheten i nye biler har blitt løftet mange hakk de siste årene. Utvalget av passive og aktive sikkerhetssystemer i moderne biler har redusert risikoen for alvorlig skade betydelig.
Samtidig har det blitt et større fokus på myke trafikanter i møte med biler. Hva som skjer med fotgjengere i et ublidt møte med en bil i fart, er faktisk et viktig testpunkt i de omfattende sikkerhetstestene til Euro NCAP.
Det handler som regel om «myke soner» og å unngå utstikkende detaljer og skarpe kanter i karosseriet.
Enkelte produsenter, deriblant Volvo og Subaru, har også modeller med airbager plassert mellom panser og frontrute, for å beskytte fotgjengere ved påkjørsel.
Men nå har Subaru tatt denne løsningen et steg videre.
Første med airbag for syklister
Den japanske bilprodusenten har nemlig nettopp avduket en ny generasjon av SUV-en Forester. Den er utstyrt med airbag som også er konstruert for å minimere skadene på syklister som skulle være så uheldige å bli truffet av bilen – i tillegg til fotgjengere.
Ifølge produsenten er dette verdens første airbag som er laget med tanke for å beskytte begge typene myke trafikanter – på best mulig måte.
Bagen er nemlig større enn tidligere løsninger, og legger seg som en U-formet luftbelg over frontruten og begge A-stolpene.
Tar 700 kroner for å gjøre bilen tregere
Stoppes før de treffer ruten
Dersom en bil treffer en syklist, vil nemlig sannsynligheten være stor for at vedkommende slynges over panseret og treffer en eller begge disse sonene.
Man kan lett se for seg at det samme kan skje i møte med et høyreist dyr som hjort eller elg, og vi vil anta at airbagen også kan redusere risikoen for at disse havner inne i kupéen.
Så gjenstår det å se hvordan en slik løsning vil bli belønnet i stadig mer krevende sikkerhetstester. Ifølge Carscoops er det foreløpig også uklart om løsningen vil bli implementert på biler utenfor det japanske markedet, men det høres definitivt ikke ut som noen dum oppfinnelse.
Her har konkurrentene noe å lære av Tesla
Sikkerheten i nye biler har blitt løftet mange hakk de siste årene. Utvalget av passive og aktive sikkerhetssystemer i moderne biler har redusert risikoen for alvorlig skade betydelig.
«Myke soner»
Samtidig har det blitt et større fokus på myke trafikanter i møte med biler. Hva som skjer med fotgjengere i et ublidt møte med en bil i fart, er faktisk et viktig testpunkt i de omfattende sikkerhetstestene til Euro NCAP.
Det handler som regel om «myke soner» og å unngå utstikkende detaljer og skarpe kanter i karosseriet.
Enkelte produsenter, deriblant Volvo og Subaru, har også modeller med airbager plassert mellom panser og frontrute, for å beskytte fotgjengere ved påkjørsel.
Men nå har Subaru tatt denne løsningen et steg videre.
Første med airbag for syklister
Den japanske bilprodusenten har nemlig nettopp avduket en ny generasjon av SUV-en Forester. Den er utstyrt med airbag som også er konstruert for å minimere skadene på syklister som skulle være så uheldige å bli truffet av bilen – i tillegg til fotgjengere.
Ifølge produsenten er dette verdens første airbag som er laget med tanke for å beskytte begge typene myke trafikanter – på best mulig måte.
Bagen er nemlig større enn tidligere løsninger, og legger seg som en U-formet luftbelg over frontruten og begge A-stolpene.
Tar 700 kroner for å gjøre bilen tregere
Stoppes før de treffer ruten
Dersom en bil treffer en syklist, vil nemlig sannsynligheten være stor for at vedkommende slynges over panseret og treffer en eller begge disse sonene.
Man kan lett se for seg at det samme kan skje i møte med et høyreist dyr som hjort eller elg, og vi vil anta at airbagen også kan redusere risikoen for at disse havner inne i kupéen.
Så gjenstår det å se hvordan en slik løsning vil bli belønnet i stadig mer krevende sikkerhetstester. Ifølge Carscoops er det foreløpig også uklart om løsningen vil bli implementert på biler utenfor det japanske markedet, men det høres definitivt ikke ut som noen dum oppfinnelse.
Her har konkurrentene noe å lære av Tesla