Verden

Jamme-gjennombrudd – fløy med kvantekompass for første gang

Nytt navigasjonssystem testes på passasjerfly, skal kunne gjøre jamming umulig.

Testflyvningen ble gjennomført med denne maskinen i et samarbeid mellom BAE Systems og Qinetiq, samt britiske myndigheter.
Publisert Sist oppdatert

Det er britiske myndigheter som varsler om gjennombruddet, som kan gjøre flyturene litt tryggere. Spesielt etter Russlands fullskalainvasjone inn i Ukraina har man flere steder i Europa, inkludert i Norge, opplevd økt frekvens av såkalt jamming.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) registrerer antall dager piloter rapporterer om GPS-brudd fra Russland.

I 2019 ble det registrert jamming i bare seks dager, mens i 2021, det siste året før Russlands invasjon av Ukraina, var det 18 dager, skriver Dagens Næringsliv.

I 2022 og 2023 var det henholdsvis 122 og 294 dager med jamming.

Kirkenes Lufthavn har vært «åstedet» for GNSS (GPS) jamming flere ganger nå. Sporene peker mot vår nabo i øst. Foto: Lars Engerengen / CC BY SA 3.0
Kirkenes Lufthavn har vært «åstedet» for GNSS (GPS) jamming flere ganger nå. Sporene peker mot vår nabo i øst.

Jamming inkluderer forstyrrelser eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler og brukes gjerne i forbindelse med spoofing, som er utsending av falske signaler for å lure mottakeren av signalene til å tro at den befinner seg på et annet sted – eller et annet tidspunkt.

I april meldte Finnair at de stanser flygninger til og fra Tartu øst i Estland i en måned. Årsaken er GPS-forstyrrelser som har hindret to fly i å lande.

Britisk gjennombrudd

Nå kan britiske myndigheter melde at de har gjennomført de første testflyvningene med såkalte navigasjon basert kvantekompass, som er helt selvstendige og uavhengige av ytre faktorer, som GPS og dermed vil det ikke bli påvirket av verken jamming eller spoofing.

Dette oppnås ved at kompassene er i stand til en ekstremt sensitiv form for akselerasjonsmåling som innebærer å måle endringer i bølgeegenskapene til atomer, ifølge digi.no, som har omtalt teknologien tidligere.

For å få atomene til å oppføre seg slik at egenskapene kan leses av, må de kjøles kraftig ned og dette skjer ved hjelp av en laser.

Beskytter rikets interesser

Testflyet ble utstyrt med en et slikt navigasjonssystem, kalt Q-INS, (quantum inertial navigation system).

– Fra passasjerfly til shipping, er vi alle avhengige av navigasjonssystemer som er nøyaktige, trygge og sikre. Den vitenskapelige forskningen vi her støtter kan vise seg å gi motstandskraften til å beskytte våre interesser. Det faktum at denne teknologien har fløyet for første gang i britisk luftrom er nok et bevis på Storbritannia er blant verdens ledende på kvante-teknologi, sier landets forskningsminister Andrew Griffiths i en pressemelding.

Britiske myndigheter har forpliktet seg til å bruke kvantum-basert navigasjon i sine kommersielle fly innen 2030, ifølge Euronews.