Bruktbil til under 50.000?
I verste fall kan du tape alle pengene
Du skal vite hva du gjør når du kjøper billigbil.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Nybilsalget har svingte mye de siste årene. Samtidig har salget av brukte biler holdt seg bra. Høye renter har bidratt til at mange har tenkt seg om en ekstra gang når det har vært tid for bilbytte. Noen har valgt å holde litt igjen på pengebruken og kjøpte brukt i stedet for nytt.
Aktiviteten i billigbil-markedet er høy. Dette er tradisjonelt et marked med fallgruver og potensielle farer – men også med mange muligheter for gode kjøp.
Dette kan variere fra de som kjøper billig bil og har den i flere år uten noen som helst problemer – til de som fort oppdager at den lave inngangsbilletten utvikler seg til å bli et pengesluk.
Litt midt i mellom
Men for å starte med prisen: Hva er egentlig en billigbil? Der finnes det naturligvis ingen fasit, og grensen har nok krabbet oppover med årene. Vi i Broom har skrevet mye om dette.
Her forsøkte vår tidligere bilekspert Benny Christensen seg på en definisjon:
– Noen vil kanskje sette den på 20.000 kroner, andre helt opp i 100.000 kroner. Jeg tenker det kan være greit å legge seg et sted midt imellom her, og si rundt 50.000 kroner. Det er billig for en bil – men det er samtidig en god del penger for de fleste av oss, uttalte Benny i en tidligere artikkel.
Dette er bruktbilene som blir solgt i en fei
Mye man kan gjøre
Benny hadde disse rådene hvis man ser etter en bil til rundt 50.000 kroner:
– Det du må ha i bakhodet, er at alle biler i denne prisklassen potensielt sett kan være verdt null kroner, så fort du har kjøpt dem. Er du skikkelig uheldig, taper du alle pengene dine. Det skjer hvis noe omfattende eller kostbart går i stykker. For eksempel motor/turbohavari, ødelagt girkasse eller større elektronikkfeil. Rust er også skummelt. EU-kontrollen er ofte siste reise for mange biler. Her kan det fort bli påpekt så mange og kostbare feil, at det ikke lønner seg å reparere.
– Så må man gjøre alt for unngå at det går slik. Heldigvis er det mye man som bilkjøper kan gjøre akkurat der, og som kan bety stor forskjell. Er du litt tålmodig, litt systematisk og litt smart, ja, så mener jeg helt klart at man kan få både god og billig bil til under 50.000 kroner, uttalte Benny.
Nei – brukt dieselbil trenger ikke være katta i sekken
Sjekkliste før du kjøper billigbil:
1. EU-kontroll
En noenlunde fersk EU-godkjenning er alltid et stort pluss. Da har bilen vært gjennom en test som går på sikkerhet og miljø.
2. Servicehistorikk:
Et komplett servicehefte gir ingen garanti for at ting ikke kommer til å gå i stykker, men er i alle fall en indikasjon på at bilen har blitt passet på. Registerreim er et kritisk punkt. Sjekk når den ble byttet sist. Veldig lenge siden siste service? Da skal du være skeptisk!
3. Sjekk dekkene
Dekk koster mange penger, så sjekk disse nøye. Både sommer- og vinterdekkene. Dette er bilens kanskje viktigste del. Er dekkene slitt, risikerer du å måtte kjøpe nye fort.
4. Velg annerledes
Ikke kjøp det «alle andre» vil ha. Du får både nyere og mer bil for pengene hvis du tenker utenfor «boksen». Du får for eksempel en nyere Kia eller Opel som har gått kortere – enn en BMW eller Audi – til de samme pengene.
5. Sikkerhet:
Utstyr som ABS-bremser, airbag og ESP (antiskrens) er viktig og bør prioriteres, selv på billige biler. Nyere bil er som regel også synonymt med mer av dette viktige utstyret.
Eksperten: – Nesten fysisk vondt å lese om dette bilkjøpet
6. Rust
Gamle biler ruster. Sjekk nedkant av dører, hjulhus, kanaler og gulv da det ofte er her det kommer først.
7. Prøvekjør
Her er det mye å passe på. Starter motoren lett og går som den skal? Går den rett når du slipper rattet? Drar den skjevt når du bremser? Skraper den når du girer? Tar clutchen langt ute, så er den trolig slitt og må byttes snart.
8. Sjekk alt elektrisk
Elektriske feil er veldig vanlig på mange biler. De er i tillegg ofte dyre å reparere. Pass derfor på at ingen varsellamper lyser. Sjekk også at alt virker som det skal. Alt fra vindusviskere og spyler, til varmeapparat eventuelt aircondition og varmeseter, til takluke og radio. Kort sagt: Alt.
Dette er farligere enn slitte sommerdekk
9. Prut!
Vi nordmenn har liten tradisjon på dette. men ved bruktbilkjøp er det lov. Spesielt om du oppdager påkost som bør/må gjøres. Er du flink – uten å være frekk – er det absolutt penger å hente her.
10. Skriv kontrakt
Uansett om vi snakker dyr eller billig bruktbil. Du MÅ huske skriftlig kontrakt! Dette er viktig for å unngå problemer og uenighet i etterkant. Mye kunne vært unngått her. Ta også vare på alt skriftlig underveis i kjøpsprosessen, det vil si selgers annonse og all korrespondanse underveis.