Politikk

Hvor godt fungerer de politiske slagordene?

– Fordelen med et slagord er at det er veldig enkelt og lettfattelig.

Statsminister Jonas Gahr Støre taler foran Arbeiderpartiet landsmøte. Bak han står det nye slagordet.
Publisert Sist oppdatert

De politiske slagordene har over tid vært en stor del av partienes identitet. Spesielt i valgkampen.

Og da det er valgår, har partiene kommet med nye slagord.

For eksempel har KrF gått for «Bygge på verdier – skape verdier». Arbeiderpartiet har gått for «Trygghet for framtida», og Fremskrittspartiet valgte «Mer frihet».

«For de mange – ikke for de få» er for eksempel slagordet til Sosialistisk Venstreparti.

Men fungerer disse slagordene? Vi har spurt valgforsker Johannes Bergh.

– På det generelle plan er det jo noen slagord som har gått inn i historien, og en del av fortellingen til de partiene, sier han til ABC Nyheter.

Se video: SV-lederen: – Ytre høyre i Norge er pusekatter i forhold

Tror det kan ha noe for seg

Av tidligere slagord som har gått inn i historien trekker Bergh frem «by og land - hand i hand» fra Arbeiderpartiet. Og Frps «for folk flest», som de har hatt ulike varianter av.

– Det var vel slagord som lyktes fordi de hadde en appell, men også fordi de sier noe som høres riktig ut for de enkelte partiene.

Om slagordene er det viktigste i valgkampen, er Bergh usikker på.

– Men fordelen med et slagord er at det er veldig enkelt og lettfattelig, som gjør det litt lettere å formidle et budskap til velgere hvis det fungerer bra. Så jeg tror absolutt det kan ha noe for seg, sier han.

Høyre og Erna Solberg gikk altså for «Ingen slagord» som deres slagord. Foto: Lise Åserud / NTB
Høyre og Erna Solberg gikk altså for «Ingen slagord» som deres slagord.

– Det er jo en twist

Slagordet i årets valgkamp som har vekket mest oppmerksomhet er nok Høyres.

For deres nye slagord er «Ingen slagord». Men oppfulgt av politiske poenger.

«Ingen slagord. Bare mer forsvar og politi» og «Ingen slagord. Bare lavere skatt» er to eksempler.

– Det er jo en twist. Det å gjøre et poeng av at man ikke har et slagord. Det er sikkert noe som har blitt lagt merke til, og så vidt jeg har registrert er også blitt latterliggjort. Så det er ikke sikkert det er det mest effektive grepet, påpeker Bergh.