Politikk
Holship-saken i Høyesterett:
Denne dansken kan kverke Høyesteretts innflytelse på norsk arbeidsliv
Høyesterett i plenum skal denne uka høre partene i striden mellom det danske selskapet Holship i Drammen, og bryggesjauernes rett til jobbene. Holship-sjef Michael Ranners tar saken videre til EFTA-domstolen hvis det blir tap.
– Denne saken i Høyesterett er selvsagt av stor interesse for meg og vårt selskap, men har så visst prinsipiell betydning også.
Det sier den danske direktøren Michael Ranners i selskapet Holship Norge AS, som har sin virksomhet i Drammen, til ABC Nyheter tirsdag morgen.
Da startet Høyesterett en sak av historiske dimensjoner for norsk EØS-deltakelse.
Stridens kjerne er at bryggearbeidere som hovedsakelig er organisert i Norsk Transportarbeiderforbund, fra april 2013 gikk til boikottaksjoner mot Holship, fordi selskapet sluttet å bruke de organiserte bryggesjauerne og i stedet benyttet egne ansatte til lossing og lasting av skip.
Ifølge Transportarbeiderforbundet er det brudd på tariffavtalen med NHO og i strid med ILO-konvensjonen som beskytter havnearbeidernes rett til faste jobber.
Bryggesjauerne vant i tingretten og lagmannsretten, men Ranners anket til Høyesterett.
Nå hevder LOs advokater at det også ville være i strid med norsk Grunnlovs §101 om organisasjonsfrihet, å gi Holship rett.
Les: LO: – Brudd med norsk Grunnlov hvis Høyesterett gir Holship rett
Tar ny tur til Luxembourg om nødvendig
Men siden Stortinget gjennom EØS-avtalen har lagt Norge under EUs lovverk, startet Høyesterett med å be EFTA-domstolen om en vurdering av saken opp mot EU-lovene.
19. april snudde EFTA-domstolen i Luxembourg opp ned på de norske rettsavgjørelsene, og anbefalte Høyesterett å erklære bryggearbeidernes boikott for ulovlig.
Nå skal Høyesterett med anbefaling fra EFTA-domstolen i bunn, komme fram til sin endelige avgjørelse:
Forbyr EUs konkurranse- og etableringsfrihet boikottaksjoner til forsvar for bryggesjauernes tariffestede fortrinnsrett til losse- og lastearbeid i norske havner?
Michael Ranners er optimist.
– Men taper vi her, blir det nok en ny tur til Luxembourg, gjør han klart.
I så fall vil EFTA-domstolen, som står over norsk Høyesterett i Norge, fatte den endelige beslutningen i striden. Og deres syn er altså kjent: Bryggesjauerne må gi opp sin fortrinnsrett.
Les også: EFTA-domstolen går mot havnearbeiderne i Holship-strid
Grunnloven mot EØS?
Høyesterettssaken startet tirsdag med at Holships advokat Nicolay Skarning gjennomgikk striden fra a til å, fra en kjølig morgen på Drammen havn fredag 5. april 2013.
Lasteskipet Carten Maria ligger til kai, klar for å bli losset. Avtale om lossing og lasting er inngått med det danskeide spedisjonsfirmaet Holship Norge. Men ved oppstart marsjerer seks bryggesjauere fra Norsk Transportarbeiderforbund i oransje og sort arbeidstøy in på kaia og stiller seg under kranen, slik at den ikke kan brukes. Lossingen stopper opp.
I Høyesterett skal partshjelperne Bedriftsforbundets og NHOs advokater deretter få si sitt.
Så tar LO-advokatene over torsdag og fredag.
Men også den norske stat ved regjeringsadvokaten engasjerer seg i saken, slik de gjorde i EFTA-domstolen.
Regjeringsadvokatens Pål Wennerås understreker på forhånd at staten ikke er part i saken, men at det offentlige har sterk interesse av den mulige regelkonflikten mellom Den europeiske menneskerettskonvensjonen og Grunnloven på den ene siden, EØS-retten på den andre.
Staten varsler i sitt sluttinnlegg, som ABC Nyheter har kopi av, at den også vil trekke EUs pakt om grunnleggende rettigheter inn i sin argumentasjon.
Den er riktignok ikke del av EØS-avtalen, men påvirker EU-domstolens avgjørelser. Og EFTA-domstolen skal speile det EU-domstolen gjør.
Regjeringsadvokaten viser også til at Den europeiske sosialrettskomitéen avviste Bedriftsforbundets syn i Holship-saken.
Dom er ventet før jul.
Les også: Disse dommerne kan ryste LOs syn på EØS-avtalen