Verden
Hizbollah reagerer på avtale mellom Israel og Libanon: – Borgerkrig
USA, Israel og Libanon har signert en trepartsavtale etter forhandlinger i Washington. Iran-støttede Hizbollah sier det kan føre til borgerkrig.
USAs utenriksminister Marco Rubio opplyste fredag at partene er kommet til enighet om det som omtales som en rammeavtale.
– Det er mye jobb foran oss, sa Rubio. Avtalen innebærer at israelske styrker trekker seg tilbake fra noen områder i Libanon.
Libanons statsminister sier landet igjen skal overta kontrollen over hele territoriet. Hizbollah avviser dette og sier regjeringsstyrkene må gjennom en borgerkrig om de skal håndheve avtalen.
Tjenestepersoner fra Israel og Libanon har hatt direkte samtaler i den amerikanske hovedstaden de siste dagene. Iran-støttede Hizbollah har ikke vært en del av disse forhandlingene.
USA skal støtte Libanons militære
Rubio sier avtalen innebærer at USA er forberedt på å støtte Libanons væpnede styrker med mer enn 30 millioner dollar under eksisterende avtaler.
– USA forblir helt engasjert og fast bestemt på å bidra med betydelige ressurser, inkludert umiddelbare 100 millioner dollar i humanitær hjelp under FNs koordinasjon, sier Rubio.
Avtalen skaper en militær koordineringsgruppe mellom de tre landene for Libanon, sier Rubio.
– Den etablerer en klar og strukturert prosess for å gjenopprette Libanons suverenitet, avvæpne Hizbollah og demontere infrastrukturen deres, sier Rubio.
Pilotområder
Etter at avtalen er inngått, sier Israels statsminister Benjamin Netanyahu at Israel kommer til å forbli i Sør-Libanon fram til Hizbollah er avvæpnet.
Likevel vil han tillate at Libanons militære tar kontroll over det han kaller «pilotområder». Det er snakk om ett område nord for Litani-elven og ett sør for elven som libanesiske regjeringsstyrker kan ta kontrollen over fra Israel.
Imidlertid får ikke de fordrevne fra den såkalte sikkerhetssonen i Sør-Libanon flytte tilbake til hjemmene sine. Israel har presset ut rundt 1,2 millioner libanesere gjennom først å varsle nær forestående angrep, men deretter opprettholdt ordrene også etter at angrepene er gjennomført. De advares mot å komme tilbake.
Israels ambassadør til USA sier at de kan trekke seg fullstendig ut av Libanon når alle «terroristene» er fjernet. Rubio sier også at avtalen åpner for at Israel skal trekke seg ut når trusselen er fjernet.
Libanons statsminister sier avtalen har som mål at Israel skal trekke seg ut av hele Libanon.
Hizbollah uenig
Hizbollah-parlamentariker Hassan Fadlallah sier til al-Mayadeen at libanesiske myndigheter ikke kan håndheve den nye avtalen med mindre de går til borgerkrig med støtte fra USA.
Hizbollah kommer til å kjempe mot alle tiltak fra Libanons militære og holde «enda hardere» fast på våpnene sine, sier han videre.
Avtalen er et forsøk på å hindre sporet som ble påbegynt gjennom forhandlingene og avtalen i Islamabad, sier han, og legger til at ingenting kan avtales uten motstand.
Libanons president Joseph Aoun sier på sin side at avtalen er et første skritt mot å gjenreise landets suverenitet.
Våpenhvile
Etter ett år med krig i kjølvannet av Gaza-krigen kom en våpenhvile for Libanon og Israel på plass i oktober 2024. Den brøt sammen i begynnelsen av mars, bare to dager etter at Israel og USA gikk til angrep på Iran.
Mens Hizbollah skjøt droner og raketter mot israelske mål, svarte Israel med omfattende luftangrep og en ny bakkeinvasjon i Sør-Libanon.
Israelske myndigheter har også tidligere sagt at de ikke vil trekke seg ut av et område som strekker seg opptil 10 kilometer nordover i Libanon. I dag okkuperer landet 608 kvadratkilometer, ifølge eksperter ved Carnegie Middle East Center.