Hevder EU skroter elbil-målet

I så fall er det litt av en snuoperasjon.

OMKAMP: Mange bilprodusenter har satset tungt på elbiler de siste årene – og forberedt seg på kun nullutslipp i Europa fra 2035. Men kanskje blir det ikke slik likevel.
Publisert

 Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no

Det ble vedtatt av EU for tre år siden: Fra 2035 skal det kun selges biler med nullutslipp i unionen. 

Det ble den gangen sett på som et banebrytende miljøtiltak, men det har også blitt kraftig kritisert: Både av ulike land og partier – og ikke minst av bilbransjen.

Mange har jobbet intenst med å få EU til å snu og nå kan de se ut som de lykkes. 

Fortsatt produsere og selge motorer

Bransje-nettstedet Automotive News (bak betalingsmur) skriver nå at planen blir skrinlagt. I stedet vil det komme mer fleksible regler, som skal sørge for at CO₂-utslippet fra bilparken går ned.

Tyske Bild siterer Manfred Weber som er president for EPP, det største partiet i Europa-parlamentet. 

– For nye registreringer fra 2035 vil et 90 prosents kutt i CO₂-utslipp nå være obligatorisk for bilprodusentenes flåtemål, i stedet for 100 prosent. Det vil heller ikke være noe 100-prosentsmål fra 2040. Dette betyr at teknologiforbudet mot forbrenningsmotorer er av bordet. Alle motorer som for tiden produseres i Tyskland kan derfor fortsatt produseres og selges, sier Weber, til Bild. 

Klar tale: – Diesel hører hjemme på et museum 

KLAR TALE: Manfred Weber er president i European People's Party (EPP). Han hevder EUs mål krav om kun nullutslippsbiler fra 2035 nå ryker.

Ladbare hybrider og EREV

Han understreker at dette er et viktig signal til bilindustrien og at det skal trygge titusenvis av arbeidsplasser i og rundt europeiske bilindustri. 

Hvis det går gjennom, betyr det at vil bli fritt fram for både ladbare hybrider og såkalte EREV-biler (som bruker en forbrenningsmotor til å lade batteripakken) videre. EREV er for øvrig en forkortelse for extended-range electric vehicle.

EU-kommisjonen er ventet å presentere sine planer offisielt 16. desember, Deretter må de godkjennes av de enkelte medlemslandene og Europaparlamentet. 

Volvo tenker nytt: Les mer om XC70 her

EKSEMPEL: Nye XC70 er Volvos første EREV (extended-range electric vehicle) – en type ladbar hybridbil med opptil 18 mils elektrisk rekkevidde.

Bare 16 prosent elbiler

Senest i forrige uke kom statsministrene i Bulgaria, Tsjekkia, Ungarn, Italia, Polen og Slovakia med et utspill der de tok til orde for at EU skal godta salg av blant annet hybridbiler, også etter 2035.

De europeiske bilprodusentene var lenge positive til omstillingen Går vi tre-fire år tilbake, var det nærmest en kamp mellom dem om å fremstå som mest «rene» og med de mest ambisiøse planene om kun å selge elbiler i Europa.

Én etter én har de måttet endre strategiene sine, først og fremst fordi etterspørselen har vært for dårlig. I dag har elbiler en markedsandel på rundt 15 prosent av nye biler i EU, mens elektriske varebiler står for ni prosent.

LES MER: EREV vokser raskere enn elbiler