Verden

Her stoppes trafikksynderne

Vi ble med Vegvesenet på kontroll.

UROLIG:Sjåføren av varebilen blir sjekket for bruk av ulovlige medikamenter.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): – I går stoppet vi en varebil med en ruset sjåfør. Dem er vi glade for å få ut av trafikken.

Det sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon. Broom har fått være med på kontroll av tunge kjøretøy en hel formiddag, og får blant annet se hvordan kjøretøy plukkes ut til kontroll (se video øverst).

– Det er mye bedre å ta en sjekk for mye

– Skjer det ofte at dere støter på rusede sjåfører?

– Det skjer dessverre fra tid til annen. Vi ser også en rus-endring. Tidligere var det mye alkoholpåvirkning, nå er det oftere at sjåfører er påvirket av andre stoffer. Vi ser mye forskjellig, og rusede sjåfører er ikke alltid like enkle å avsløre, sier han.

– Ja, hvordan merker dere egentlig at en person er påvirket?

– Det varierer, men ofte har vedkommende problemer med å sitte stille, oppfører seg på en måte vi finner unaturlig eller har en uforutsigbar oppførsel. Hvis vi har mistanke om ruspåvirkning, kontakter vi politiet – som har utstyr for å avsløre slikt.

– Hender det at dere tar feil?

– Det kan være mange årsaker til at folk oppfører seg som de gjør, så det hender. Men det er mye bedre å ta en sjekk for mye, enn å risikere at vi slipper noen videre – som kanskje forårsaker en ulykke litt lenger framme, sier Rogneby.

Ikke se deg blind på dette tallet

Sjekker 60-70 kjøretøy daglig

I de aller fleste tilfellene er det heldigvis ikke snakk om hverken ruskjøring eller andre alvorlige forhold. Det ene tunge kjøretøyet etter det andre kontrolleres på vekten, papirer sjekkes, dekk undersøkes – og så vinkes de videre.

I løpet av en normal kontrolldag rekker de gjerne å sjekke 60-70 kjøretøy, anslår Rogneby.

– Men det varierer. Enkelte ganger kan ett alvorlig tilfelle ta så mye av ressursene at vi knapt rekker noe annet. Det skjer heldigvis ikke så ofte.

Denne dagen er som de fleste andre dager ved Jessheim kontrollstasjon. Det er mange av de samme syndene som går igjen.

– Det er en del brudd på kjøre- og hvilebestemmelsene, for tung last og tekniske problemer på kjøretøyene. Det er de mest vanlige tingene, sier Rogneby.

Flere dropper denne jobben – det er ikke smart

Underlig oppførsel

På andre siden av kontrollplassen står et vogntog og laster om, etter å ha blitt kontrollveid med for høy vekt.

Etter en stund blir det stoppet en mindre varebil. Sjåføren virker urolig og sier at han ikke vet hvem han jobber for. Han sier han har vært på jobb siden klokken 02 om natten. Kontrollørene beslutter å ta ham til siden for en utvidet kontroll.

Han får øye på undertegnede som står der med kamera, og roper til meg at han må fikse litt på håret før jeg tar bilde. Oppførselen er såpass underlig at kontrollørene etter hvert beslutter å kontakte politiet.

Pigg eller piggfritt? Det kommer an på hvor du bor

– Det behøver å bety at de har noe å skjule

Etter noen minutter ankommer politibilen, to betjenter går mot varebilen. De har en lengre samtale med sjåføren, og tar også spyttprøve for å avsløre eventuell bruk av medikamenter.

Åtte minutter senere har de svaret klart: Ingen ulovlige substanser oppdaget denne gangen.

– Det understreker bare det jeg sa tidligere, det kan være mange grunner til at folk oppfører seg underlig. Folk er forskjellige og enkelte blir nervøse av situasjonen, uten at det behøver å bety at de har noe å skjule. Dette viste seg heldigvis å være et slik tilfelle, sier Rogneby, før han vinker inn neste kjøretøy.

Her reagerte kontrollørene umiddelbart