Her gjør Tesla noe helt spesielt
Fullstendig løsrevet fra strømnettet.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no.
I tillegg til å produsere biler, satser Tesla også stort på ladeinfrastruktur og solenergi. Synergiene er åpenbare, og kommer tydelig til uttrykk når de nå åpner sin hittil største lynladestasjon i Lost Hills, California.
Stasjonen består av hele 164 ladestolper, men det som gjør den helt spesiell, er at den er plassert «off grid» – det vil si at den ikke er koblet opp mot strømnettet på noe som helst tidspunkt.
Alt-i-ett
I stedet er det solceller og batterier som sørger for at man får ladet bilene . Store solcellepaneler fungerer nemlig både som skygge og tak over ladestolpene, og har en samlet kapasitet på 11 megawatt når solforholdene er gode. Og det er de gjerne store deler av året i denne delen av USA.
11 megawatt er forresten nok til å lade 110 biler samtidig, med en ladeeffekt på 100 kW.
Panelene sørger for å lade bilprodusentens egne Megapack-batterier, som igjen sørger for å lade bilene som kobler seg til ladestolpene.
– Jepp, verdens største Supercharger-anlegg er drevet av solen, skriver Teslas ladedirektør Max de Zegher i et innlegg på X.
Les mer: – Som å fylle tanken gjennom et sugerør
Kan etableres mye raskere
Ifølge de Zegher gjør dette at de kan etablere nye stasjoner mye enklere og raskere enn når de må involvere nettleverandører. De slipper alt av tungrodd byråkrati, behandlingsprosesser og tilhørende store kostnader.
I enkelte tilfeller kan det ta flere måneder eller år å gjøre nødvendige oppgraderinger i nettet før det kan etableres nye stasjoner. Dette er en av de viktigste hindringene for raskere utrulling av hurtigladere i USA, skriver nettstedet Insideevs.
– Med vår egen solcelleproduksjon og Megapacks har vi kontroll over tidslinjen vår, og leverer den nødvendige kapasiteten på under åtte måneder fra byggestart, skriver de Zegher.
Les også: Her risikerer mange halvert ladefart
Også i Norge
Flere ladeaktører har så smått begynt å inkludere solcellepaneler som en del av den totale strømforsyningen.
Også i Norge har vi eksempler, selv om potensialet naturligvis er mye lavere enn i mer solfylte områder av verden.
Ett av de første anleggene var Inspiria Ladepark i Sarpsborg, som ble etablert allerede i 2022. Her er det totalt 37 ladestolper som står under tak dekket av solcellepaneler.
Strømmen lagres også her i store batterier, delvis fra solcellepanelene og delvis fra strømnettet når prisene er lave og kapasiteten i nettet er god.
Under optimale forhold kan solcellene der generere 44 kW, nok til å saktelade et knippe biler samtidig.