Her fyller du til 2016-priser

Sjekk den ekstreme forskjellen.

DYRT: I vårt eksempel kan du spare over 400 kroner på 50 liter bensin ved å fylle i Sverige. Foto: Broom
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Drivstoffprisene svinger fra dag til dag, men en ting er sikkert: De er generelt mye høyere enn de var for få år siden. Særlig etter Russlands fullskalainvasjon av Ukraina har prisene holdt seg på et vesentlig høyere nivå enn tidligere. 

En kjapp titt på prisene i Drivstoff-appen, viser at bensinprisene rundt Gardermoen ligger på rundt 22-23 kroner per liter 10. september. Det finnes noen stasjoner som byr på literpris på under 20 kroner, men sjelden veldig lenge om gangen. 

Sparer over åtte kroner literen

Du trenger imidlertid ikke å reise lenger enn til vårt naboland Sverige, før du finner vesentlig lavere priser. 

Der har nemlig myndighetene kuttet kraftig i avgiftene de siste årene, og 10. september kan du fylle bensin for under 14 kroner literen på de billigste stasjonene, ifølge Bensinpriser.nu

Her får du full tank for 14 kroner

Det er prisnivået vi hadde i Norge i 2016 og 2017, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Aller billigst får du den hos Övriga Torsås. Der er literprisen i skrivende stund 13,85 svenske kroner. Det tilsvarer 14,72 norske kroner, eller er 8,16 kroner billigere enn på Esso Gardermoen, som akkurat nå tar 22,88 kroner literen.

Fyller du 50 liter bensin koster det altså 408 kroner mer å fylle der enn på den billigste stasjonen i Sverige.

Over halvparten er avgifter

Hovedårsaken til de store forskjellene er at vi ikke har sett tilsvarende avgiftskutt i Norge som i Sverige. For øyeblikket er veibruksavgiften på bensin alene 4,16 kroner per liter. Så kommer CO2-avgift på 3,25 kroner per liter. Og til slutt kommer moms på toppen.

Hvis pumpeprisen er 22 kroner per liter, er hele 11,81 kroner rene avgifter til staten. For diesel er de 10,88 kroner, ifølge tall fra SmartePenger

Vil ha bort alle eksosbiler innen 15 år

Frykter mye høyere priser

De siste årene har det stort sett kun blitt solgt elbiler i nybilmarkedet, og det blir stadig færre fossilbiler på veiene. Samtidig har drivstoffsalget gått ned. På ett år har salget sunket med fem prosent, ifølge NAF.

Her velger 81,9 prosent bensinbil

Men biler med forbrenningsmotorer utgjør fortsatt et stort flertall på norske veier. 

Fra 2027 må selskapene som selger drivstoff kjøpe klimakvoter for å kompensere for utslippene sine. NAF frykter det vil føre til at bensin og diesel blir vesentlig dyrere.

– De nye kvotereglene kan bety at prisen på klimakvoter vil komme på toppen av CO2-avgiften som bilistene allerede betaler på pumpen. Det blir dobbel CO2-avgift og langt dyrere å fylle tanken, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Gitt at antallet biler med forbrenningsmotor og drivstoffsalget går ned, mener NAF at det bør være rom for å kutte i avgiftene. 

– Vi mener at summen av kvotepris pluss CO2-avgift ikke må overstige dagens nivå. For å få til det, kan det være nødvendig å kutte i veibruksavgiften eller andre bilavgifter, sier Handagard.

Hva som skjer med drivstoffavgiftene fremover, får vi kanskje en pekepinn på allerede utkastet til neste års statsbudsjett, som legges fram i starten av oktober. 

Politisk ukorrekt så det holder