Nyheter
Her får mange elbil-eiere seg en overraskelse
En begrensning som er grei å være klar over før bilferien.
Sommer betyr bilferie for mange av oss. Og da er det erfaringsmessig mye som skal være med på tur. Mange laster bilen full og tyr til takboks eller tilhenger for å få med det siste.
Men hvor mye har du egentlig lov til å laste i bilen, på taket – eller i tilhengeren? Det er det mange som ikke er klar over.
Selv om bilen har bra med lasteplass, er det ikke slik at du bare kan dytte inn ubegrenset med bagasje.
Ofte mye lavere nyttelast
Det er nemlig begrensninger for hvor mye du kan laste i bilen, hva angår vekt. Alle biler er godkjent for en maksvekt, og dette kalles nyttelast. Den inkluderer både passasjerer, drivstoff og bagasje.
Elbiler bruker batterier istedenfor tradisjonelt drivstoff, og batteripakken kan veie mange hundre kilo. Dermed kan mye av nyttelasten forsvinne allerede før man har satt seg i bilen.
I snitt kan dieselbiler ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene. Også bensinbilene kan lastes vesentlig tyngre enn elbiler, viser tall fra OFV.
– Enkelte nye elbilmodeller har svært lav nyttelast til tross for romslig bagasjerom. Derfor er det lurt å være oppmerksom på nyttelast om du er på jakt etter en ny familie-elbil, har kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF tidligere uttalt.
Så mye mindre kan du ha med i en elbil
Mindre trafikksikker
Det er flere eksempler på elbiler hvor du nærmer deg maks nyttelast med fem personer i bilen. Da er det ikke mye igjen til bagasje.
Taklast er også en utfordring for mange elbileiere. Særlig i starten var mange elbiler rett og slett ikke godkjent for å ha noe på taket. Tilhengervekt varierer også mye.
Grunnen til at bilen har en vektbegrensning, er at du ikke skal ha med mer enn det bilen tåler. Laster du inn for mye bagasje og går over vektgrensen, kjører du en mindre trafikksikker bil.
Og det skal ikke mye overlast til før man merker det på kjøreegenskapene og ikke minst bremselengden.
– Det er viktig å holde seg innenfor det bilen er dimensjonert for. Blant annet er bremsene laget for å tåle totalvekten bilen er godkjent for, uttalte Sødal.
Flyttingen gikk ikke helt etter planen
Forskjell mellom menn og kvinner
Det er få områder som er så kjønnsdelte som bil og interesse for bil. En undersøkelse NAF har gjennomført, viser at kunnskapsnivået om ulike vektbegrensninger er langt høyere blant menn enn kvinner.
Mens to av ti menn oppgir at de ikke kjenner til hverken taklast, nyttelast eller hvor tung tilhenger bilen kan trekke, svarer over halvparten av kvinnene det samme.
– Vi bor i et av verdens mest likestilte land, men i de fleste familier er det fremdeles mannen som har kontroll på bilen, sa Sødal.
Tar grep etter nyttelast-kritikk
Deler av denne saken har vært publisert på Broom også tidligere.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no