Norge
Henriette Steenstrup lever ut popstjerne-drømmen med Penthouse Playboys
Henriette Steenstrup er i full gang med øvingen før hun entrer scenen med Penthouse Playboys, som årets julegjest sammen med Morten Abel.
Og når det er 30-årsjubileum både for de særegne, glamorøse førjulskonsertene og Lillehammer-OL, vil ilden lyse, lover hun.
– Det blir en grandios, OL-aktig åpning med meg og Morten Abel, selv om vi er der mest for å fløffe opp Jens Pikenes, som er hovedattraksjonen, sier Henriette Steenstrup muntert til NTB og synes det er helt greit ikke å ha hovedansvaret.
– Det har jeg mye av for tiden, mens her er jeg del av noe annet, sier den travle TV-stjernen og serieskaperen, som har hatt sangen som en slags offentlig hemmelighet hun iblant har tatt fram. Nå skal den siden av henne luftes for alvor 12., 13. og 14. desember.
Hårbørstesang
– Jeg er jo ikke popstjerne, som Morten Abel, men for meg blir det litt gøy å stå på Rockefeller-scenen og late som jeg synger i band. For jeg har sunget med hårbørste foran speilet, jeg, sier Steenstrup.
Hun blir litt nostalgisk når hun blir med på showet, medgir hun. For på 1990-tallet var det å gå på Penthouse Playboys-konsertene i Oslo en førjulstradisjon for henne.
– Det var da det hele startet, oppsummerer Jens Pikenes' alter ego Kjetil Rolness når bandet i år skal vrikke julen inn for 30. gang.
Penthouse Playboys, som valgte å kjøre på i den i Norge noe mer ukjente teaterrocksjangeren med sminke, kostymer og pseudonymer, var allerede etablert da de på en artistmønstring i 1999 tok med Kirsti Sparboe som gjest.
– Jeg husker VG skrev at «de andre artistene var pausefyll for kveldens store trekkplaster: Kirsti Sparboe i duett med Penthouse Playboys». Vi skjønte at vårt bandkonsept pluss julekonsert var en vinnerformel, med gull, glitter og sjenerøsitet, sier Rolness.
Adelskalender
Sosiologen og samfunnsdebattanten tar fram nesten like store ord som sitt alter ego når han skal beskrive gjestelisten i årene siden.
– Det er en adelskalender, med de ikoniske navnene i norsk underholdningsliv. Ikke langt unna, iallfall, sier Kjetil Rolness.
Listen er lang: Wenche Foss, Morten Harket, Anne Grete Preus, Åse Kleveland, Arja Saijonmaa, Kari Bremnes, Inger Lise Rypdal, Lill Lindfors, Wenche Myhre, Bertine Zetlitz, Herborg Kråkevik, Lars Lillo-Stenberg, Bettan, Ole Paus, Jan Eggum.
– Opprinnelig var det mange Norsktoppen-artister fra gullalderen på 60- og 70-tallet, men så har vi utvidet tilfanget. Vi hadde med Tone Damli da hun var bare 19 år. Og siden komikere som Ylvis og Bård Tufte Johansen.
De senere årene har Kjetil Rolness og bandet støtt på to nye problemstillinger.
– Det blir stadig færre såkalte husholdsnavn som alle kjenner, og artister med låter som alle har et forhold til. Dessuten oppdager vi at stadig flere artister gjør julekonserter, noe som krasjer med vår kalender. Øverst på ønskelisten står Sissel Kyrkjebø og Bjørn Eidsvåg. Vi har ikke gitt opp håpet.
Alvorsøyeblikk
Jul er tradisjon, og Rolness sier Penthouse Playboys er et band som spiller på tradisjoner – både i låtvalg og utseende.
– Klisjeer og gamle sjangre og gamle hitlåter er råmaterialet vårt, som vi gjør på vår måte. Stikkord er at det må overraske, at vi gjør ting med artistene som folk ikke forventer Som da vi i 2010 fikk Anne Grete Preus til å synge «Hello» av Lionel Richie. Da hun begynte å øve på den, takket hun oss for å ha oppdaget denne fantastiske låten.
Mange tror «Penthouse Playboys vrikker julen inn» er en ren ironipakke, noe showet opprinnelig da også var.
– Det var nok litt sånn i begynnelsen. Men etter hvert tør vi å gjøre ting som også kan røre folk i salen. Som da jeg sang «Når himmelen faller ned» samme år som Anne Grete Preus gikk bort, ni år etter at hun gjestet oss.
Ja til publikumsfrieri
Bandet hans tilbyr likevel som oftest alt som kan glede publikum uten skam, og det mener Kjetil Rolness hører med.
– I julen blir artister veldig fromme og andektige når de opptrer i kirken. For oss derimot er ingenting hellig i julen, og det må gjerne være svett og sexy. Og vi trøkker på gasspedalen med glitrende kostymer og publikumsfrieri i tråd med god rocktradisjon, sier han:
– Tenk på Elton John på syttitallet, Elvis i Las Vegas, eller glamrockere som Slade, Bowie og Marc Bolan.
Når han gjør dette for 30. år på rad, medgir Kjetil Rolness:
– Det er fortsatt like gøy å stå på scenen på Rockefeller. Og responsen – det er jo en grunn til at Jens Pikenes har bakoversveis.
Minneverdige øyeblikk
Her er noen av øyeblikkene som Kjetil Rolness trekker fram som minneverdige.
– Da jeg sang Bee Gees-låter sammen med Ylvis-brødrene Vegard og Bård Ylvisåker i vár, øm falsettfremføring. At vi gjorde det på alvor, gjorde det morsommere.
– Det året da Bettan og Ole Paus var med, spilte bandet den velkjente introen til «La det swinge». Alle ventet at Bettan skulle komme ut. Men så kom Ole Paus i den originale Bobbysocks-paljettjakkten til Hanne Krogh og angrep mikrofonen med den mest rustne stemmen han noensinne har hatt.
– Samantha Fox skulle vært med i 1998 sammen med Jan Eggum, men trakk seg et døgn før konserten på grunn av et TV-oppdrag. Eggum tok grep og fremførte «Touch Me» på bergenskengelsk.
– Åse Kleveland har gjestet tre ganger. Hun røpet at hun pleide å synge «I Was Made for Loving You» av Kiss i dusjen, og det ble en innertier på konserten.
Andre godbiter som Penthouse Playboys-sjefen kan ramse opp, er Alex Rosén i bar overkropp med nippledusker, Herborg Kråkevik som drillpike, og kredartisten Bertine Zetlitz som gjorde «en episk» versjon av Bonnie Tylers «Total Eclipse of the Heart». Da ble harry til kunst.
juleideer fra kreative ideer