Politikk
Havnearbeidernes rettigheter for Høyesterett:
Havnesjefer i Oslo smeller til mot havnearbeidere i Drammen
Danske Holship vil ha Høyesterett til å fradømme bryggearbeidernes rettigheter i Drammen havn. Nå får Holship støtte fra Dampskibsexpeditørernes Forening i Oslo. Fra før har de EU i ryggen.
Den bitre konflikten mellom selskaper som håndterer gods i norske havner, og bryggearbeidere som ifølge en ILO-konvensjon skal sikres jobb i havnene, spisser seg til foran en rettssak i Høyesterett i november.
Da skal Høyesterett avgjøre om den skal si seg enig i en uttalelse fra EFTA-domstolen i Luxembourg, eller holde fast ved fortrinnsretten bryggearbeiderne til nå har hatt til lossing og lasting.
Saken er eksempel på EØS-avtalens innvirkning på arbeidslivskonflikter i Norge.
Den konkrete saken dreier seg om det vesle danske selskapet Holship, som i Drammen havn har sluttet å bruke bryggearbeiderne, og i stedet satt sine egne folk til jobben.
Onsdag denne uka sendte så interesseorganisasjonen for bedrifter ved Oslo Havn, Dampskibsexpeditørernes Forening, et støtteskriv for Holship til Høyesterett.
Les også: EFTA-domstolen går mot havnearbeiderne i Holship-strid
Mot EUs frihet
Foreningen sier seg i sitt skriv til Høyesterett, som ABC Nyheter har fått innsyn i, enig med EFTA-domstolens rådgivende uttalelse:
Å gi fortrinnsrett til bryggearbeidere i Norge, slik den praktiseres i dag, er i strid med EUs grunnleggende regler om fri etableringsrett.
I skrivet hevder Dampskibsexpeditørernes Forening at det blir uforutsigbart og dyrt å være avhengig av å bruke ansatte fra et losse- og lastekontor, når et skip ankommer eller skal av sted.
De organiserte havnearbeiderne har ikke alltid kapasitet til å gjøre jobben i rett tid. I stedet går foreningen inn for at hver havneoperatør kan ha sine egne ansatte.
Les også: Bitter havnearbeiderstrid til mekling onsdag
Vant i Europarådet
Havnearbeiderstriden i Norge er av såpass internasjonal interesse at Europarådets sosiale komite på selveste 17. mai i år avgjorde en klage fra Bedriftsforbundet.
Bedriftsforbundet klaget i september 2013 på at den norske stat ikke har sørget for å overholde organisasjonsfrihet i norske havner.
Etter flere års behandling konkluderte Europarådets organ med at artikkel 5 i Det europeiske sosiale charter ikke er brutt.
– Saken i Europarådet gjaldt statens rolle, og nå er staten frifunnet i Europarådets sosialrettskomite. Når det gjelder spørsmål om det praktiseres organisasjonsplikt, skal det avgjøres i Høyesterett 8-11. november, kommenterer Holships advokat Nicolay Skarning overfor ABC Nyheter.
– Det er likevel klart Europarådets vurdering er en positiv nyhet for Norsk Transportarbeiderforbund, men siste ord er ikke sagt, legger han til.
Han reagerer for øvrig sterkt på at Regjeringsadvokaten vil opptre i striden mellom Holship mot LO og Transportarbeiderforbundet.
Høyesteretts avgjørelse ventes med spenning i fagbevegelsen.
LO og Arbeiderpartiet hevder at EØS-avtalen ikke er til hinder for løsninger som tjener arbeidstakerne i Norge.
Disse dommerne kan ryste LOs syn på EØS-avtalen
Regjeringsadvokaten forsvarer havnearbeideres rett til å aksjonere
LO-nestlederen: – Løpet er ikke kjørt for havnearbeiderne!