Norge
Havarikommisjonen har etterforsket 15 helikopterhavarier på tre år
– Det er trygt å fly med helikopter i Norge, selv om innlandshelikopter har en større ulykkesrisiko enn for eksempel kommersiell flytrafikk, kommenterer Luftfartstilsynet.
Om ettermiddagen lørdag 31. august 2019 fikk et helikopter problemer ved fjellet Skoddevarre, sørvest for Alta sentrum. Helikopteret, av typen Airbus AS 350 B3E, traff bakken, og det oppstod en intens brann. Seks unge personer på 19 år og i 20-årene omkom i ulykken.
Helikopterets motor, girboks, hale, et sterkt varmeskadd minneenhet og andre komponenter ble tatt til Havarikommisjonens kontorer på Kjeller ved Lillestrøm for å prøve å finne årsaken til ulykken.
Bakgrunn: Fire omkom i Alta-ulykken
Ulykken er ikke det eneste helikopterhavariet Havarikommisjonen har på sitt bord i dag. Åtte andre havarier er per i dag under etterforskning. Deriblant fra 17. februar i år, der to personer omkom i fjellene i Hordaland, og fra 23. mars der to ble skadd etter at helikopteret mistet turtall og krasjet i trekronene i Telemark.
15 havarier på tre år
Til sammen har det vært 15 helikopterhavarier siden starten av 2016 som Havarikommisjonen har valgt å etterforske. Bare i 2019 har det vært seks havarier. Det har vært 80 siden januar 2000 med 49 omkomne. (Til sammenligning: Et enkelt søk i den svenske havarikommisjonens database viser 60 havarier.)
Selv om ikke alle havariene endte i dødsfall, presiserer den norske kommisjonen at disse ulykkene kunne ha fått langt verre utfall.
– Når det gjelder våre undersøkelser generelt, ligger det i våre kriterier for utvelgelse av et element at det kunne ha gått mye verre og blitt en enda mer alvorlig ulykke, sier lederen, William J. Bertheussen til ABC Nyheter.
– Havarikommisjon gjør grundige dybdeundersøkelser og fremmer på bakgrunn av dette forbedringsforslag til ulike aktører innen luftfartssektoren. Det gjøres med ett formål, nemlig å bedre sikkerheten, ikke å fordele skyld og ansvar, sier han.
Havarikommisjonens arbeidsbelastning er for tiden veldig høy og kommisjonen er nå nødt til å ansette flere. Innlands helikopterhavarier er sterkt representert i sakene, og har bidratt til dette.
Større ulykkesrisiko enn fly
De foreløpige rapportene viser at flere av ulykkene siden 2016 kunne ha ført til alvorligere skader.
Her er noen eksempler:
- I august nødlandet en pilot i grevens tid – helikopteret sviktet tre meter over bakken.
- I mars mistet et helikopter rotorturtall og traff tretoppene i en granskog før det krasjet.
- I to andre tilfeller veltet helikopteret like etter landing.
Ulykken i Alta 31. august var det femte havariet med helikoptertypen Airbus Helicopter AS 350 B3 siden 2016. Fire andre var med Robinson 44 og 44 II. Dette behøver ikke i seg selv å bety noe, ettersom disse er populære modeller.
Bertheussen henviser til Luftfartstilsynet når det gjelder mulige grunner til å stille spørsmål ved sikkerheten til sektoren. Luftfartstilsynet på sin side ser separat på helikoptertrafikken offshore og innlands. Innenlands har dårligere statistikk.
– Det er trygt å fly med helikopter i Norge, selv om innlandshelikopter har en større ulykkesrisiko her enn i for eksempel kommersiell flytrafikk, sier Wenche Olsen, avdelingsdirektør for fagavdelingen ved Luftfartstilsynet.
– Trafikken har økt med 50 prosent
– Historisk sett så har offshore helikopter hatt veldig lave ulykkestall – også lavere enn kommersiell fly. Så kom Turøyulykken (13 omkomne, journ.anm.) og bidro selvfølgelig til at dette endret seg – men historisk sett har ulykkestallene her vært lave.
– For innlandshelikopter har det historisk sett vært en del ulykker, og det har derfor vært stort fokus både fra myndigheter og operatørene på å jobbe med å bedre sikkerheten, sier Olsen.
En del av ulykkene kan forklares med at innenlandshelikoptre gjør mange krevende operasjoner, for eksempel redning eller hengende last. Samtidig har det også vært en generell økning i trafikken, også fritidsaktiviteter.
– En foreløpig gjennomgang viser at for de siste 10 år – for innlandshelikopter – så har trafikk og aktivitet økt med cirka 50 prosent. I samme periode så har antall ulykker vært på samme nivå, eller en liten nedgang. Det betyr at ulykkesraten i dette segmentet har gått ned de siste 10 år, sier hun.