Granskes på nytt etter klagestorm
Etter hundrevis av forbrukerklager og en rekke alvorlige hendelser åpner amerikanske myndigheter en ny granskning av Tesla.
(Artikkelen er først publisert av Finansavisen):
Tesla er igjen under lupen i USA etter at National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har åpnet en granskning knyttet til nødløsninger i enkelte Model 3-biler, ifølge Bloomberg.
Etaten vurderer påstander om at den mekaniske nødutløseren «er skjult, ikke merket og ikke intuitiv å finne i en nødsituasjon».
Måtte sparke seg ut
Saken stammer fra en begjæring fra Tesla-eier Kevin Clouse i Georgia, som hevder han ble innestengt i bilen sin i 2023 og ba om en defektundersøkelse.
Ifølge Clouse måtte han etter en kollisjon i 2023 sparke seg ut av sin brennende Model 3.
– Jeg var ikke klar over hvor den skjulte mekaniske nødutløseren var, fordi den ikke er synlig merket, ikke forklart ved utlevering og ikke intuitiv i en nødsituasjon, sier han i klagen til NHTSA.
– Jeg ble tvunget til å klatre til baksetet og knuse bakre sidevindu med beina for å komme meg ut mens interiøret brant.
NHTSA opplyser at de ikke har besluttet om begjæringen skal innvilges eller avvises.
Granskningen omfatter anslagsvis 179.071 Model 3-sedaner av 2022-modellår. Verken Tesla eller NHTSA svarte umiddelbart på forespørsler om kommentar.
Krystallklar Musk
Initiativet kommer etter at Bloomberg har undersøkt Teslas dørproblemer over flere måneder. Bloomberg har omtalt hendelser der mennesker ble alvorlig skadet eller døde etter å ha blitt innestengt i Teslaer.
I september åpnet NHTSA en undersøkelse av om dørene er defekte i enkelte Model Y-SUV-er, etter meldinger om barn som ble sittende fast når 12-voltsbatteriet dør.
Model 3 og Model Y er Teslas klart mest solgte biler.
Ifølge nyhetsbyrået advarte enkelte ingeniører i Tesla om mulige sikkerhetsfarer ved elektriske systemer i dørhåndtakene, men Teslas adm. direktør Elon Musk skal ha vært krystallklar på at nesten alt – inkludert dørene – skulle styres elektrisk via et knappetrykk eller et trykk på en skjerm. Musk skal ha beundret hvordan Apple hadde skapt et enkelt, programvarestyrt skjermgrensesnitt som var lett å bruke.
I etterkant har noen av konsekvensene blitt tydelige. Teslas dører drives av et lavspenningsbatteri som kan slutte å virke, særlig etter kollisjoner, noe som kan hindre redningsarbeid eller fange personer som ikke kjenner til eller får tak i mekaniske nødutløsere.
Hendelser med dører som ikke fungerer har i noen tilfeller bidratt til alvorlige skader, har ført til hundrevis av forbrukerklager til NHTSA.
15 døde
Tesla hevder at dørrelaterte problemer er bransjeomfattende og ikke unike. Samtidig vurderer selskapet endringer, som å deaktivere dørlåser automatisk når batterispenningen faller, og å frigjøre dørene i minuttene før batteriet dør, ifølge Bloomberg.
Bloomberg har også forsøkt å tallfeste omfanget av dødsulykker der dørenes funksjon spilte en rolle. Gjennomgangen fant minst 15 dødsfall i et dusin hendelser det siste tiåret i USA, der personer eller redningsmannskap ikke klarte å åpne dørene på en Tesla som hadde krasjet og tatt fyr.
Mer enn halvparten av dødsfallene i Bloombergs gjennomgang har skjedd etter november 2024.