Gir opp i Norge – du kan spare 100.000

Nå er det «opphørssalg» på bilene.

PÅ TILBUD: Maxus klarte aldri å få fart på personbilsalget i Norge. Nå har de gitt opp – og de siste bilene selges ut.
Publisert

 Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no

Nyheten kom tidligere i høst: Den norske importøren av Maxus kaster kortene og kutter ut alle personbiler. Nå skal de kun satse på varebiler. 

Det skjer etter at det har vært kjent at Maxus har slitt med store volum av usolgte biler på lager. Så langt i år har de ikke solgt mer enn drøyt 100 personbiler. 

Det står fortsatt biler igjen hos forhandlerne, og her snakker vi virkelig «opphørssalg.»

Spare over 100.000,-

Ett eksempel finner vi hos forhandleren Bilsalg Kokstad, som ligger utenfor Bergen. De er merkeforhandler for både Maxus og Jac Motors, da snakker vi om biler som nok ikke akkurat selger seg selv...

De har nå lagt ut utstillingsmodellen sin av SUV-en Euniq 6 ut til sags. Prisantydningen er på 349.000 kroner. Det er ifølge forhandleren en reell besparelse på over 100.000 kroner.

Bilen er riktignok en 2024-modell, men den har aldri vært registrert og har dermed full nybilgaranti igjen, på 60 måneder. 

For fem år siden: Her kom Maxus Euniq til Norge

ROMMELIG: Enuiq 6 er stor og var prisgunstig, likevel tok salget aldri av.

Midt-på-treet

Dette sa Brooms fagredaktør Bjørn Eirik Loftås da det ble kjent at Maxus dropper personbilene i Norge: 

– Maxus har helt fra start slitt med personbilene sine i Norge. De har falt mellom flere stoler og har heller ikke vært spesielt godt tilpasset det norske kunder ønsker seg. Teknologisk har de også vært temmelig midt-på-treet. Der merker som Xpeng og Nio har tatt store steg de siste årene, har det stått mer stille hos Maxus.

Norge var første land ut for denne

SATSER VIDERE: Nå er det varebiler og pickup som gjelder for Maxus i Norge.

Blir glemte biler

På spørsmål om hva han tror skjer med modellene på bruktmarkedet framover, svarte Loftås slik:

– Det som skjer nå er i alle fall ikke positivt for prisene. De som har kjøpt og eier en Maxus, må nok regne med større verditap enn for mange lignende biler. For bruktbilkjøperne er det bedre nyheter. Fra før var brukt Maxus mye bil for pengene. Det vil nok forsterke seg ytterligere.

– Det hadde vært klart verre om merket trakk seg helt ut av Norge. Da ville bilene brått blitt oppfattet som ukurante. Men i og med at de satser videre på varebiler og at merkevaren dermed blir værende, blir nok ikke effekten like stor. Men dette er nok uansett biler som i stor grad vil bli litt glemt på bruktmarkedet, med prisutvikling deretter, avslutter han.

Nesten ingen har det – kan redde liv