Politikk
Frp skal friste velgerne med egen iskrem
Fire måneder før valget, starter Frp sin sjarmoffensiv. I håp om å nå ut til flere velgere, kommer en helt ny sommer-is. Spørsmålet er om velgerne lar seg friste.

VG har snakket med Sylvi Listhaug, som presenterer seg selv som «isdronningen» når avisen ringer.
Hun bekrefter at partiet tidligere har satset på vafler, men at de denne gang vil utvide repertoaret.
– Det er en liten artig sak når vi er rundt omkring. Vi har alltid produsert masse vafler. Det kan vi garantere i år også, forsikrer partilederen.
Etter å ha surfet høyt på meningsmålingene i mange måneder, har Stoltenbergs comeback og et mer offensivt Høyre sendt Frp lenger ned på målingene, men ikke mer enn at de fortsatt holder stand på 20-tallet.
Om Sylv-is også vil ha en indrepolitisk effekt ved at valgkampmedarbeidere holder hodet kaldt i debattene, er uvisst, men mange velgere vil trolig få en smak av Frp de neste uker og måneder.

Hva de øvrige partiene vil tilby sine velgere, er uvisst, men foreløpig troner Listhaug alene på istoppen.
Listhaug røper at isen er spesiallaget til partiet, og produseres av selskapet Isbjørn. Hun mener selv den er god, og sammenligner den med klassikeren Pinup. Uavhengige smakspanel har foreløpig ikke gitt sine terningkast.
Hvorvidt «Sylvis» vil bety at valgseier nå er innen rekkevidde, vil ikke Listhaug spekulere i nå. Hun har ikke tenkt over om enkelte vil hisse seg opp over stuntet. Men VG har allerede omtalt henne som «Isdronningen.»
– Det tror jeg ikke noen greier å lage så mye alvorlig ut av. Det står Sylvis på den, sier Sylvi Listhaug, og sier hun «krysser fingrene for en fin sommer med masse sol og is».
Hvorvidt Vedum, Støre, Solberg, Ulstein, Melby, Bergstø, Sneve, Bastholm og Melby vil få sine egne merkevarer før valgdagen, er i skrivende stund ikke kjent. Men de fleste har nok allerede is i magen, og styrer unna Sylvis.