Norge
– Fregatten vil aldri seile igjen
Eksperter avviser muligheten for at milliard-fregatten noen gang vil seile igjen.
Mens Forsvaret forbereder rettslige skritt mot verftet Navantia som bygde KNM Helge Ingstad, er det nå flere som tviler på om fregatten i det hele tatt vil seile igjen.
Tidsskriftet «Teknisk ukeblad» har snakkket med flere eksperter som sår tvil om fregattens fremtid. Lars Gørvell-Dahll, bransjesjef for Maritim i Norsk Industri, tror ikke fregatten vil kunne brukes igjen selv om skroget heves.
– Etter så lang tid under vann kan jeg aldri tenke meg at den vil seile igjen, sier han.
Krigsskipet, som kostet 4 milliarder kroner i 2009, har ligget i Hjeltefjorden i Hordaland siden torsdag 8. november. Det sank da etter å ha kollidert med oljetankeren Sola TS. Siste anslag er at hevingen først kan skje etter påske, på grunn av vanskelige værforhold.
Det har ikke vært arbeidet med skroget siden sist søndag på grunn av været, kan man lese på Sjøforsvarets infoside.
Aktuelt:Forsvaret forbereder søksmål mot tankskipet
– Vil aldri seile
Gustav Johan Nyland, tidligere direktør på Kværner Florø som var underleverandør til Navantia, har vært inne på det samme før i et intervju med avisen Firda.
– Det er ikke noe problem å reparere skroget for de skadene som kollisjonen medførte. Men fregatten vil aldri seile igjen. Til det er all elektronikk og utstyr for ødelagt etter så lang tid under vann, mente Nyland.
Det er nå et spørsmål om det ikke er billigere å hogge det hele opp for å resirkulere og gjenvinne materialene.
– Stål er et takknemlig materiale. Forutsatt at skroget ikke får ytterligere store skader under heving, vil det være mulig å bytte ut stål og sveise opp igjen skroget. Men om det er regningssvarende, er et annet spørsmål, sier professor Jørgen Amdahl ved institutt for marin teknikk ved NTNU, til Teknisk Ukeblad.
Må vente på hevingen
I januar hadde kommandør i Forsvarsmateriells maritime kapasiteter, Petter Hellesen, håp om at fregatten ville seile igjen.
– Vi jobber for at den skal seile igjen, vi kan ikke avskrive at det kan skje. Men sjansen for at det vil la seg gjøre, blir mindre og mindre, sa han til tidsskriftet.
Nå er han man mer tilbakeholden. Forsvarsmateriell skriver i en epost til Teknisk ukeblad at de materielle skadene er betydelige, og at man først kan ta en beslutning etter at fartøyet er hevet.
«Vårt mål er å berge så mye av materiellet vi kan gjennom konservering og preservering», skriver de og avslutter: «Per nå er det imidlertid altfor tidlig å konkludere entydig om hvor mye av fartøyet som kan gjenbrukes».
KORT FORTALT: Dette er KNM Helge Ingstad-forliset:
juleideer fra kreative ideer