Norge

Fortsatt elendig forbrukervern i utleiemarkedet

Forbrukerrådet har undersøkt utleiemarkedet for bil, utstyr og andre ting. Forbrukeren mangler grunnleggende rettigheter, slås det fast.

Forbrukere som leier bil, klær og andre ting, står i de fleste tilfeller uten grunnleggende rettigheter dersom noe skulle oppstå under leieforholdet, ifølge direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Publisert Sist oppdatert

Forbrukerne mangler i de fleste tilfeller helt grunnleggende rettigheter dersom noe oppstår under leieforholdet, ifølge Forbrukertilsynet.

– Slik det er nå, er du prisgitt en avtale fra utleier, og det er rett og slett forbrukerfiendtlig, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

De har undersøkt avtalevilkårene i markedet for utleie av klær, sportsutstyr, verktøy, tilhengere og bil.

For å få toppscore i undersøkelsen må utleieren ha tre grunnleggende forbrukerrettigheter på plass i avtalen:

Ved forsinkelse eller mangel skal du kunne kreve prisavslag eller erstatning. Er det snakk om alvorlige avtalebrudd, skal du kunne heve avtalen.

I fjorårets undersøkelse fikk 23 av 30 aktører strykkarakter. I år får kun én av aktørene full score, mens hele 35 av 45 aktører får null poeng.

Det er oppsiktsvekkende, mener Blyverket.

– Nesten ingen aktører har gjort justeringer etter forrige gjennomgang, og viljen til endring er åpenbart så liten at det understreker behovet for en regulering av utleiemarkedet, sier hun.