Politikk

Forsvarsbygg har brukt over 100 millioner på kommunikasjon

På fire år har Forsvarsbygg, selskapet som ivaretar Forsvarets eiendommer, brukt 102,8 millioner kroner på kommunikasjon.

KOMMUNIKASJON: Ett pressebildene av Forsvarsbyggs mange bygninger, her på Setermoen leir i Bardu.
Publisert Sist oppdatert

Det går frem av en redegjørelse forsvarsminister fra Ine M. Eriksen Søreide (H) på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Liv Signe Navarsete (Sp).

I perioden 2012-2015 har Forsvarsbygg satt av mellom 17,5 til 21,4 årsverk til kommunikasjon.

De årlige utgiftene til kommunikasjonsoppgaver har vært 24,8 millioner kroner i 2012, 28,0 i 2013, 26,1 i 2014 og 23,7 i 2015.

Les også: Forsvarsbygg tjener lite på privatisering av renhold

Forsvarsbyggs pengebruk til kommunikasjonsformål har vært i kritisk søkelys i media. Ifølge Aftenposten i 2014 bruker Forsvarsbygg, som har monopol på tjenester til Forsvaret, millioner til PR mens bygninger forfaller.

Ifølge Forsvarsbyggs pressesjef Arve Rosland er 73 prosent lønn- og personalkostnader. De øvrige 27 prosentene er i hovedsak kostnader til drift og utvikling av websider, utforming av skilt, grafisk formgiving, foto og lignende.

– Kommunikasjonsarbeidet i Forsvarsbygg handler ikke om reklame og markedsføring, men om aktiviteter som ivaretar Statens kommunikasjonspolitikk. Et eksempel på dette er ivaretakelse av lokalbefolkningens informasjonsbehov i massive utbyggingsprosjekter som den nye kampflybasen på Ørland, opplyser Rosland.

Forsvarsministeren påpeker i sitt svar at utviklingen av Forsvarsbyggs kommunikasjonsfunksjon er resultat blant annet av effektivitetskrav, herunder at Forsvardepartementet påla dem å bruke eksterne kommunikasjonsbyråer minst mulig.

– Tallene viser at vi har redusert både kostnader og årsverk i perioden, kommenterer Arve Rosland etter at artikkelen ble publisert.

Forsvarsbygg påpeker at de har prosentvis færre ansatte innen kommunikasjon enn en annen statlig virksomhet som ivaretar eiendom, Statsbygg.

I Forsvarsbygg er 1,2 prosent av de ansatte kommunikasjonsmedarbeidere, i Statsbygg 1,6 prosent, heter det i svaret fra forsvarsministeren.

I 2013 presenterte kommunikasjonsrådigeren Rina Brunsell Harsvik dette forslaget til Forsvarsbyggs kommunikasjonsstrategi.

Les også: Forsvaret sikret Kongens hyttetomt

Artikkelen er oppdatert med presiseringer fra Forsvarsbyggs pressesjef