Fornebubanen koster milliarder – mens det kuttes i vedlikehold
Fornebubanen har blitt et av Norges dyreste samferdselsprosjekter. Nå nærmer prislappen seg 30 milliarder kroner – og det går på bekostning av vedlikehold og oppgraderinger på resten av T-banenettet i hovedstaden.
Fornebubanen er et prosjekt som har strukket seg over en lang periode, med en prislapp som stadig blir høyere og høyere.
Kommunikasjonsdirektør for prosjektet i Oslo kommune, Line Fredriksen, kaller det et «unikt prosjekt».
– Blant annet fordi arbeidet vil foregå langs etablert infrastruktur og tett boligbebyggelse, sier hun til ABC Nyheter.
Det første estimerte budsjettet fra 2011 var satt til 4,5 milliarder kroner, men det var et tidlig estimat som manglet stasjoner, prosjektering og andre poster, ifølge Fredriksen. I 2022 fikk Oslo kommune et oppdatert estimert budsjett på 27,5 milliarder kroner.
Det er altså ingen tvil om at Fornebubanen har blitt et dyrt prosjekt. Dette fører til at vedlikeholdsetterslepet på andre nødvendige oppgraderinger vil øke.
Etterlengtet tilbud
Men selv om det er dyrt, er det ikke til å stikke under stol at den nye banen har vært etterlengtet.
Den splitter nye banen vil nemlig koble seg på T-banenettet på Majorstuen og kjøre helt ut til Fornebu i Bærum for alle pendlere og boende utenfor Oslo.
– Det har vært et etterlengtet tilbud for mange, sier Fredriksen.
Hun antar at det vil bli over 24.000 reisende daglig på Fornebubanen.
Det er per nå planlagt at Fornebubanen vil ha to avganger per 15 minutt fra Majorstuen.
Dette gjør at det også vil bli flere avganger på de allerede etablerte T-banestrekningene i Oslo.
– Det vil bli enda flere avganger på T-banen i øst enn det er i dag. Det vil si oftere enn hvert 7. minutt.
Planlagt ferdig i 2029
I dag er det over 900 ansatte i full sving for å ferdigstille denne banen.
– Det er byggherreorganisasjon, rådgivere, ingeniører, entreprenører og andre samarbeidspartnere, forteller kommunikasjonsdirektøren.
Tunnelen er snart ferdig sprengt og banen vil stå ferdig i 2029, hvis alt går etter planen.
Nedprioriteringer i andre prosjekter
Byrådssekretær for byrådsavdeling for miljø og samferdsel, Audun Gotaas Bonde, forklarer at det er Sporveien som styrer mye av finansieringen.
– Sporveien styrer hvilke infrastrukturprosjekter som får penger, og bruker deretter bompenger til å finansiere dem, sier han til ABC Nyheter.
Kommunikasjonsrådgiver i Sporveien, Nicoline Bjerge, forteller at Sporveien har fått noe lavere bevilgninger til å forbedre og fornye trikk og T-banen i hovedstaden enn de hadde bedt om i årene fremover.
– En av årsakene er at Fornebubanen har behov for og er blitt tilført mer midler. Dette gjør at enkelte prosjekter må utsettes, sier hun til ABC Nyheter.
Videre forteller Bjerge at hun ikke kan si noe konkret om hvilke prosjekter som må vente, men at det betyr at vedlikeholdsetterslepet vil øke på de allerede nødvendige oppgraderingene.
– Vi får ikke utført så mye vedlikehold av blant annet spor og skinner som vi ønsker og som er nødvendig for et stabilt tilbud i årene fremover.
Bjerge viser til at det skjer svært mye både på trikk og T-bane for tiden som blant annet nytt signalsystem, påkobling av Fornebubanen og innkjøp av flere T-banetog.
– Sporveien gjør det vi kan for å få mest mulig ut av de midlene vi tross alt får.
juleideer fra kreative ideer