Forbrukerrådets gruppesøksmål mot Riverty godkjent av Høyesterett
Forbrukerrådet får gå til gruppesøksmål mot innkrevingsselskapet Riverty, slår Høyesterett fast. Forbrukerrådet mener selskapet har tatt for mye i fakturagebyr.
Siste
-
Medier: Equinor-prosjekt er blant havvindprosjektene som er satt på pause i USA
-
Juleværet: Regn i nord – sol i sør
-
«60 Minutes»-reportasje utsatt – journalist kaller det «politisk»
-
Thailand sier at USA presset fram avtale for tidlig – Kina inn som megler
-
USA setter fem havvindprosjekter under bygging på pause
Lagmannsretten ga Forbrukerrådet medhold i at saken kan gå som gruppesøksmål, men Riverty anket avgjørelsen til Høyesterett.
Høyesteretts ankeutvalg har nå avvist anken og dermed konkludert i Forbrukerrådets favør. Riverty må også betale 91.000 kroner i sakskostnader og forberede seg på gruppesøksmål.
– Med søksmålet ønsker vi å sikre at forbrukerne får betalt tilbake det vi mener de har krav på. Vi ønsker også å disiplinere selskaper som krever for høye fakturagebyr til å følge loven. Det skal ikke lønne seg å fortsette en praksis vi mener er i strid med loven, sier fungerende forbrukerdirektør Gunstein Instefjord til NTB.
Blant norgeshistoriens største gruppesøksmål
Søksmålet dreier seg om fakturaer som blir generert for kunder som parkerer i anlegg med kamerateknologi som leser av bilskiltene.
Samlet er det snakk om flere enn fem millioner tilbakebetalingskrav, noe som gjør gruppesøksmålet til et av de største i Norge, ifølge Forbrukerrådet.
Gruppen er alle forbrukere som fra 1. januar 2023 har betalt gebyr for utstedelse og sending av regning for parkeringstjenester.
– Den samlede tvistesummen er over 200 millioner kroner. Saken er etter vår mening et skoleeksempel på et gruppesøksmål. Saken involverer mange berørte forbrukere med like krav mot selskapet. Sånn sett var resultatet av godkjenningsspørsmålet som forventet, sier Instefjord.
Sak i tingretten
Riverty er et finansieringsselskap som driver inn fakturaer, inkludert gebyrer, som de har kjøpt av andre selskaper.
Da det ble kjent at Forbrukerrådet går til sak, svarte Riverty med at det er kundene deres, parkeringsselskapene, som har bestemt innrettingen på gebyrene.
Administrerende direktør Kjell-Rune Birkelund sa da at de har tillit til at deres kunder, parkeringsselskapene, opererer innenfor loven.
Saken skal gå for Oslo tingrett i slutten av august.
juleideer fra kreative ideer