Norge
Forbrukerrådet klager inn Shein til EU – mener de lokker til impulskjøp
Forbrukerrådet og 24 europeiske forbrukerorganisasjoner klager den kinesiske motegiganten Shein inn til EU-kommisjonen og nasjonale tilsynsmyndigheter for bruk av manipulerende design.

– Det er snakk om falske nedtellinger, tvilsomme kundeanmeldelser og andre virkemidler som bidrar til stress og en følelse av hastverk for å lokke deg til impulskjøp. Vi forventer at myndighetene griper inn og i tillegg starter en granskning av hele bransjen, sier Elin Volder Rutle, fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet, i en pressemelding.
De peker på blant annet det de mener er falske meldinger om tidsbegrensede tilbud, samtykkepress og hyppige varsler som skal trigge kjøp.
– Vi krever at Shein rydder opp og begynner å følge loven. De må også kunne dokumentere at kundevurderinger og meldinger som «få igjen på lager» faktisk er ekte, sier Volder Rutle.
Mener Shein og Temu er verstingene
Forbrukerrådet mener kinesiske nettbutikker som Shein og Temu er blant de verste når det gjelder manipulerende design og informasjon på nettsider.
– Men vi ser lignende teknikker også hos andre store aktører – både i klesbransjen og andre steder. Vi er bekymret for den økte bruken av virkemidler som er laget for å trigge impulskjøp. Dette gagner til syvende og sist bedriftene, og ikke forbrukerne, sier Volder Rutle.
– Vi bombarderes av markedsføring i alle kanaler og til alle tider på døgnet. Det totale kjøpepresset har dermed aldri vært større eller mer invaderende i hverdagen vår. Det gjør det krevende å ta bærekraftige valg både med tanke på egen økonomi og miljøet, sier Volder Rutle.
– Svært skuffende
Shein sier i en uttalelse til NTB at de over lengre tid har ønsket å møte Den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC) for å forklare sin virksomhet, men at BEUC har avvist deres mange forespørsler gjennom flere år.
– Vi samarbeider allerede konstruktivt med nasjonale forbrukermyndigheter og EU-kommisjonen for å vise at vi forplikter oss til å overholde EUs lover og regler, og vi fortsetter å engasjere oss i denne prosessen for å løse eventuelle problemer. Vi vil gjerne samarbeide med BEUC på samme måte, dersom de velger å akseptere vår forespørsel om å møtes, heter det i uttalelsen.
– Denne manglende viljen til å samarbeide er svært skuffende, særlig i lys av Sheins økende popularitet blant europeiske forbrukere, som anerkjenner at plattformen vår gir bedre verdi, valgmuligheter og overkommelige priser i en tid der familier blir stadig mer bevisste på pengebruken sin, heter det videre.