Verden

Flere russiske flyselskaper kan gå konkurs

Grunnen skal være konsekvenser av vestlige sanksjoner.

Flere russiske flyselskaper sliter på grunn av vestlige sanksjoner.
Publisert Sist oppdatert

Ifølge Kyiv Post risikerer nesten 30 russiske flyselskaper å gå konkurs i løpet av 2025.

Flere russiske passasjerflyselskap har slitt med mangel på reservedeler. Noe som blant annet skal ha ført til at Russland smuglet inn fire fly via Belarus.

Ifølge administrerende direktør for Russlands NordStar Airlines, Leonid Mokhov, handler problemene om gjeld hos selskaper som har innleid fly fra utlandet.

Se video: Her kommer flammene ut av motoren

For mye gjeld

Gjelden flyselskapene har må betales i rubler, noe som var en del av sanksjonene som kom i 2022. Men rubler vil ikke utenlandske utleiere godta, og gjelden har forblitt ubetalt.

Selskapene skal nå være pliktig til å avskrive denne gjelden i løpet av 2025. Dette gjør at flyselskapene får en skattesats på 25 prosent, noe de ikke vil klare å dekke, ifølge Kyiv Post.

Å leie for eksempel en brukt Airbus A320 koster flyselskapene mellom 80.000 og 150.000 dollar i måneden.

Ifølge Kyiv Independent er det kun de store flyselskapene, Aeroflot, Ural Airlines og S7 Airlines, som har hatt mulighet til å betale tilbake gjelden.

Søker hjelp fra Sentral-Asia

Russland skal også ha sett til andre sentralasiatiske land for hjelp. Blant annet ønsker Russland at fly fra Kazakhstan og Uzbekistan skal kunne fly innenfor deres grenser.

Ifølge EurAsian Times kan fly fra Kazakhstan og Uzbekistan øke reiseetterspørselen, og også hjelpe på mangelen av operative fly.

Men ifølge avisen skal sentralasiatiske flyselskaper være bekymret for at flyreiser til Russland også fører til sanksjoner mot dem.