Helse

Farligere å gå enn å kjøre i Oslo

Det er 100 ganger større risiko for å bli skadd som fotgjenger enn bilist i Oslo, viser forskning.

Mens gatene ryddes skjuler lett snøfall issvuller og glatta på fortauet. Det er 100 ganger større fare for å bli skadd som fotgjenger enn bilist i Oslo. (Bildet er tatt i en prioritert gate for snørydding, Kirkegata, fredag formiddag)
Publisert Sist oppdatert

Risikoen for fallskade som fortgjenger i Oslo «er skyhøy», fastslår forskeren Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

I en studie slår han fast at «fotgjengeres skaderisiko i Oslo er 90-110 ganger høyere enn bilisters skaderisiko».

En vesentlig årsak er selvsagt vinterføre som bidrar vesentlig til den høye skaderisikoen blant de som spaserer rundt i hovedstaden. I syv av månedene var det ingen slike skader. Alle fallskader på de gående kom i november, desember, januar, februar og mars.

900 kan unngås

Elvik konkluderer med at fallskadene blant fotgjengere kan reduseres med hele 20-30 prosent ved bedre vinterdrift.

«Det er ikke lite og tilsier at man bør finne ut hva nytten av økt innsats i vinterdrift er og hvor mye det koster», skriver TØI-forskeren i en artikkel om sine funn.

Med utgangspunkt i nye beregninger betyr det at 900 fallskader hvert år kan forebygges med bedre rydding av snø og hålke.

Flere enn trafikkskadde

Forskningsresultatene ble lagt frem i fjor høst i en egen TØI-rapport: «Potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken fram til 2030».

Her har man sett på antall skadde i trafikkulykker for hele landet som ble rapportert til politiet. I 2016 var det snakk om 5539. Samme år registrerte Oslo legevakt 800 flere skadde fotgjengere – 6309. Nesten alle var skadet i fallulykker, som ikke defineres som en trafikkulykke i statistikkene.

TØI-forskerne har også sammenlignet skaderisikoen per million kilometer man går og kjører. Forskjellen er merkbar.

Mens fører og passasjer i bil har en skaderisiko på 0,14 per million personkilometer (korrigert for at antakelig bare halvparten av skadene rapporteres til politiet), er risikoen 15,6 skader per million gangkilometer blant kvinner og 12,1 blant menn.